14-4-2020

Voorkomen én genezen – schoonmaak in een pandemie

De coronacrisis verandert de wereld elke dag. Werkzaamheden en processen worden neergelegd, verplaatst of juist opgeschaald – en de behoefte aan schoonmaak zeilt op deze rukwinden mee. De vraag die het meest lijkt te spelen? ‘Hoe verzeker ik mijn werknemers, patiënten of gasten van een schone en veilige omgeving? En wat helpt daarin wel en wat niet?’ Albert Vegter, specialist infectiepreventie / outbreakmanagement bij Hago’s zusterbedrijf Alpheios, legt uit wat helpt en wat juist contraproductief werkt.

Alpheios heeft, als kennisorganisatie, de informatie over infectiepreventie op het gebied van mensen, middelen en materialen die nodig is om onze medewerkers te helpen en onze klanten te blijven voorzien van de beste dienstverlening. Albert Vegter: “We hebben veel kennis van dit soort processen en hebben de benodigde werkinstructies en trainingen voor virussen zodat we mensen hierin kunnen begeleiden. We kunnen de zin en onzin van wat er geroepen wordt goed analyseren en mensen adviseren om veilig te werken.”

“De groeiende kennisbehoefte, hulp bij de praktische vertaling van infectiepreventiebeleid en de toenemende schaarste aan deskundige infectiepreventie zijn voor Alpheios redenen om de samenwerking met verschillende organisaties nog meer op te zoeken. We zijn overtuigd dat we, juist door bruggen te bouwen tussen alle disciplines in de keten en specialistische kennis te brengen, samen een schone en veilige omgeving kunnen garanderen.”

Proces – drie fases
Alpheios werkt volgens een duidelijk proces: “We onderscheiden in een crisis als deze drie fases: preventie, inperking en bestrijding. De preventiefase is nu voorbij en we zien op veel plekken dat die fase niet op orde was. Paniek ontstond en we zagen we dat maatregelen of overdreven waren, of te laat kwamen.” Die paniek uitte zich in bestellingen. Alpheios, leverancier van schoonmaakmiddelen en -materialen, kreeg dag in dag uit één vraag: ‘Heb je desinfectiemiddel?’. “We houden onze voorraden altijd op orde om ook  tijdens een grote uitbraak voldoende materialen te kunnen aanbieden. Het is nu lastig omdat deze pandemie veel langer duurt dan verwacht. De voorraad die we hadden, die onze klanten normaal 1 of 2 jaar kan voorzien, was binnen enkele dagen weg. We doen er alles aan om die voorraden op orde te houden en gaan innovatief en creatief om met de mogelijkheden die we hebben.”

De tweede fase is die van inperking. Dat wil zeggen dat het virus aanwezig is in een kantoorruimte, klaslokaal of ziekenhuiskamer.  “Onze uitdaging is dan om het virus dan op die plek te houden en niet het hele gebouw te besmetten”, vertelt Albert, “door onze mensen goed op te leiden, te zorgen voor goede persoonlijke hygiëne en goed schoon te maken.”

Laatste in rij is de bestrijdingsfase, daar zitten we nu deels in bij verschillende klanten. Dit houdt in dat hele afdelingen – bijvoorbeeld van ziekenhuizen - volledig besmet zijn en we het virus bestrijden. Ook de voorbereiding op de toekomst zit in deze fase: een schoon en veilig gebouw opleveren als corona de deur uit is. “Dit betekent bijvoorbeeld bij de zogeheten noodzorghotels dat mensen er weer veilig kunnen overnachten.”

Handelen uit kennis
Alpheios stemt beleid elke dag af op de uitbreidende kennis van het virus. “Veel weten we nog niet over het virus, maar steeds meer ook wél. Bijvoorbeeld dat het een druppelvormend virus is; een zwaar virus dat via druppeltjes (hoesten, niesen) uit iemands lichaam komt. Hierdoor weten we dat het niet in de lucht blijft zweven, maar dat het zich op de grond of horizontale vlakken kan bevinden en daar zo’n 12 uur actief kan zijn. Dan weet je dus ook wat een goede manier van reinigen is en welke beschermingsmiddelen je nodig hebt.” De ontwikkeling van die kennis bepaalt elke dag het beleid: “In het begin liep iedereen met een FFP2 masker omdat werd gedacht dat het virus zich misschien door de lucht zou verspreiden, nu weten we dat dat niet zo is, en passen we andere middelen toe. Ik bekijk het advies van het RIVM en vertaal dat naar onze mensen om te zorgen dat  de juiste informatie bij de leidinggevenden komt.”

‘Desinfectie is alleen echt nodig bij infectie’

Met name persoonlijke beschermingsmiddelen en desinfectiemiddelen gingen er in de eerste weken van het virus in recordtempo doorheen bij Alpheios. En dat terwijl desinfecteren lang niet altijd het juiste pad is volgens Albert: “Je moet niet altijd willen desinfecteren, ook niet in coronatijd. Juist de goede schoonmaak van Hago’s professionals is ongelooflijk effectief tegen het coronavirus. Desinfecteren is lang niet altijd de oplossing. De zekerheid van een reiniging door een professional is op de meeste plekken echt voldoende om mensen schoon en veilig naar hun werk te laten gaan, dit bied namelijk de zekerheid dat 99.9% van alle vervuiling, micro-organismen en virussen weg is (LOG3-reductie). Als we samen goed blijven kijken naar de noodzaak van desinfectie, houden we genoeg middelen over voor wanneer het echt nodig is. Desinfectie is alleen echt nodig bij infectie, en zorgt dan voor verwijdering 99,999% van de vervuiling. Preventief desinfecteren heeft geen enkele toegevoegde waarde.”

 ‘Doe de deur van de besmette ruimte 24 uur op slot. Áls het virus daar al actief is geweest, is het daarna inactief’

Bij twijfel – deur dicht
Hoe weet je dat je pand is besmet en je dus moet overgaan op desinfectie? “Het moment waarop je iemand hoestend naar huis stuurt, betekent niet per se dat je een coronabesmetting hebt in je gebouw. Als die er is, dan weet je het pas na een paar dagen bij een positieve test. Doe, als dit geen kritieke ruimte is de deur bijvoorbeeld 24 uur op slot. Áls het virus al actief was, dan is het dat daarna niet meer. Dan is het een kwestie van een goede reiniging van de ruimte. Is een werknemer zowel hoestend en niesend, als met 38 graden koorts naar huis gegaan? Sluit de ruimte af en laat hem, als specialisten dat ook adviseren, desinfecteren na 24 uur. Dan is het besmettingsgevaar, ook voor onze medewerkers, zeker weg en kun je de ruimte weer schoon en veilig gebruiken.”

Meer informatie en contact
Met vragen over het virus en schoonmaak of desinfectie kan je te allen tijde terecht bij Alpheios via infectiepreventie@alpheios.nl. Ook kan je contact opnemen met je contactpersoon bij Hago Nederland. Alle objectleiders zijn in het bezit van Whatsapp-nummer dat 16 uur per dag, 7 dagen per week beantwoord wordt door een team van 7 specialisten die al je urgente vragen direct kunnen beantwoorden.

Deel dit artikel: