31-10-2019

Verantwoordelijkheid nemen om het verschil te maken

Hago’s MVO manager Julie van Tuijl heeft een duidelijk doel voor ogen: mensen helpen. Echt helpen. Ze geeft met verschillende projecten vorm aan maatschappelijk verantwoord ondernemen zoals dat past bij een familiebedrijf als Hago. Betekenisvol werk en financiële vitaliteit, bijvoorbeeld. Om de schoonmakers van Nederland de hulpmiddelen te geven om Hago’s missie uit te voeren: Nederland schoon houden. Iedere dag weer.

Julie sloot zich tien jaar geleden aan bij Vebego, als management consultant. “Ik was betrokken bij de opstart van Hago Next en de MVO Prestatieladder voor Hago Nederland en Hago Zorg. Hago Next is natuurlijk een erg bijzonder bedrijf, met een hele nieuwe manier van denken. We kropen als het ware in de huid van de schoonmaker. Met als gevolg dat medewerkers veel meer verantwoordelijkheden kregen om vakmensen te zijn en een betere balans tussen werk en privé ervoeren. Een mooi resultaat!”

Werkgeluk en financiële vitaliteit
Na die opstart zette ze zich in voor bredere duurzaamheidsprojecten. Betekenisvol werk, bijvoorbeeld, een Vebego-traject om mensen gelukkiger te maken in hun werk door te blijven vragen hoe we het als werkgever steeds beter kunnen doen en ook daadwerkelijk te interveniëren als dat nodig is. Een ander project is dat voor financiële vitaliteit, waarin Vebego medewerkers die dat nodig hebben budgetcoachingstrajecten aanbiedt. Het zijn projecten die mensen écht helpen, precies zoals Hago’s MVO manager dat voorstaat. Zo kan Hago het verschil maken in een wereld waarin duurzaamheid soms niet meer dan een mooi woord is.

Cause related marketing
Voor haar scriptie onderzocht Julie of consumenten bereid zijn meer voor sinaasappelsap te betalen als een deel van de verkoopprijs naar een goed doel gaat. De cause related marketing die ten grondslag ligt aan die projecten werkt, zo ondervond ze. Ze twijfelt soms wel aan de oprechtheid van het waarom van dat duurzaam ondernemen. “Veel bedrijven roepen van alles over duurzaamheid. Maar komt het vanuit een intrinsieke motivatie en het inzicht van nut en noodzaak om een positieve verandering teweeg te brengen? Of is het vooral window dressing om klanten te vertellen wat ze willen horen?”

Gedeelde verantwoordelijkheid voor balans in People, Planet & Profit
Julie gelooft, helemaal in lijn met de filosofie van Hago en moederbedrijf Vebego, dat leveranciers, afnemers en eindgebruikers samen verantwoordelijkheid dragen voor duurzaamheid. Als de gezamenlijke wil er is dan volgt de weg vanzelf wel. Ook als het gaat om schoonmaak. Schoonmakers waren onzichtbaar en stonden aan de zijlijn van de maatschappij, terwijl ze erg belangrijk werk doen. Ze verdienen een volwaardig gezicht in de markt en moeten voor vol worden aangezien. Als we die gedachte allemaal hebben, dan maken we samen het verschil. Julie blijft zich er namens Hago voor inzetten, om People, Planet en Profit steeds beter in balans te krijgen.

 

Deel dit artikel: