25-9-2019

Van denken in producten naar voorzien in klantbehoeften.

Frisia Zout bereidt zich voor op een nog marktgerichtere toekomst

Pal aan de Waddenzee, in het Friese Harlingen, staat de fabriek van Frisia Zout. Hago maakt al een jaar of negen de kantoren, kantines en sanitaire ruimtes schoon van een van de drie zoutwinningsbedrijven die Nederland rijk is. Frisia Zout is, zoals Hago, continu in beweging om zichzelf te verbeteren en opnieuw uit te vinden. Dat vraagt om een aanpassing in cultuur en denken, in zowel schoonmaak als zoutproductie.

Theo Bijkerk, inkoop coördinator van Frisia Zout, schetst een duidelijk beeld van Hago’s schoonmaakwerk op de locatie aan het water: “We zijn tevreden met Hago, maar we zien zeker ruimte voor verbetering. We zijn kritisch naar Hago, maar zeker ook naar onszelf. Zoutproductie brengt natuurlijk overal veel zoutstof met zich mee, maar onze medewerkers kunnen ook beter nadenken over hoe ze ruimtes achterlaten. Dan heeft de schoonmaker tijd om schoon te maken in plaats van op te moeten ruimen. Hago maakt vijf dagen per week schoon en wij werken er zeven. Op maandag is de schoonmaker dan niet erg blij met wat hij aantreft. Dat trekken we onszelf aan, zoals we ook kritisch zijn op Hago. We houden regelmatig een vinger aan de pols. Zo blijven we allemaal scherp. En zo tevreden mogelijk.”

 

Omdenken

Kritisch nadenken dus, over wat we hebben afgesproken en nodig hebben. Het past helemaal in het proces waarin Frisia Zout al langer zit. Directeur Durk van Tuinen: “Voorheen produceerden we zout vooral voor verkoop in bulk. We maakten en maken een product van zeer hoge kwaliteit, zout dat wel 99,6% zuiver is. Dat proces hadden we heel goed onder controle. Wat we nog beter konden doen, was nadenken over wat onze klanten nodig hadden of wilden hebben. Verschillende verpakkingen, bijvoorbeeld. Niet iedereen heeft een hele scheepslading nodig. Of verschillende toevoegingen aan ons zout. Jodium voor bakkers is een goed voorbeeld. Daar zijn we mee aan de slag gegaan in onze droogzoutafdeling. En daar nemen we nu een volgende stap.”

 

Aanpassingen op basis van behoeften

Nadenken over klantbehoeften. Het is precies het proces waarin Hago ook wil uitblinken. Waarin we steeds beter willen worden. Voor ons betekent dat vooral samenwerken met opdrachtgevers, om uit te vinden wat ze nodig hebben om zelf nog betere resultaten te boeken. Nadenken en onderzoeken kan tot interessante aanpassingen leiden. Van Tuinen en Bijkerk: “We hebben besloten dat onze droogzout afdeling moet voldoen aan bepaalde normen. Aan ISO 22000 voor voedselveiligheid, bijvoorbeeld. We zijn bezig, samen met een adviesbureau, om te kijken welke stappen we moeten nemen om die certificering te halen. Aanpassingen in de fabriek, bijvoorbeeld. Maar misschien ook wel in onze eigen cultuur. Zo zetten we weer een mooie stap richting de toekomst.”

 

Hago: de gekende expert

Hago zou prima kunnen helpen met deze stappen. We willen zelfs niets liever. Onze kennis over voedselveiligheid is zo groot, dat we opdrachtgevers als Frisia, met een productieomgeving voor fijn zout, echt vooruit kunnen helpen. In deze wetenschap ligt direct ook een ontwikkelpunt voor Hago zelf. We willen helpen en we willen de beste blijven in wat we doen. We zijn echte experts op schoonmaakgebied. Het volgende punt op onze agenda moet zijn dat we dat ook aan de wereld laten weten. Of zeker aan opdrachtgevers met wie we al jaren een relatie hebben. Dan hoeven bedrijven als Frisia Zout niet meer naar een bureau voor advies, maar bellen ze gewoon Hago, hun partner.

Deel dit artikel: