6-2-2019

Schoonmaken is een vak, verbinding maken is de kunst

“Hartelijk dank. Leuk dat onze FM-studenten de balans eens in de praktijk op mochten maken! Team Academie Diedenoort.” Kijk, daar doen we het voor!

 

 

“Het is een hartstikke mooi voorbeeld van ons onderscheidend vermogen in het onderwijs. Want schoonmaken mag dan wel ons vak zijn, verbinding maken is de echte kunst”, vat Mireille Bruin, marketeer Hago Onderwijs, de dienstverlening samen.

Dat verdient een uitleg. “Goed. Vroeger informeerden onderwijsinstellingen nog wel eens bij leveranciers naar de mogelijkheden voor een gastcollege, of het bieden van een stageplek. Tegenwoordig slagen zij, en een nieuwe generatie studenten, er steeds beter in om continu de brug van theorie naar praktijk te slaan.”

“Daarin bijgestaan door een nieuwe generatie specialisten zoals Hago Onderwijs. Schoonmakers die inspelen op verandering, inzetten op meer dagschoonmaak, die de transitie van leren in klasruimtes naar meer open structuren meefaciliteren. En die bovenal weten wat ervoor nodig is om met elkaar, met studenten, in gesprek te blijven.

 

Zo leer je elkaar pas echt kennen

 “Studenten worden steeds meer en steeds vroeger gestimuleerd om het bedrijfsleven op te zoeken. Om de lesstof op wat voor manier dan ook te toetsen in de praktijk. Zelf vragen te stellen. Mee te lopen, mee te doen. Aan ons om er dan voor ze te zijn en om daar invulling aan te geven.”

 “Wat we graag doen. Vanuit het partnerschap met onze opdrachtgevers, maar ook omdat wij er minstens zoveel van opsteken als de studenten. In de vorm van frisse, creatieve ideeën. En mogelijkheden om nieuwe diensten eens onder de loep te laten nemen. Tot aan, met dank aan de studenten van Hogeschool Arnhem en Nijmegen, complete marketingcommunicatieplannen voor nieuwe diensten.”

 “Een ander voorbeeld? Op de Vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer hebben we op onze stand gedurende drie dagen, drie verschillende studentengroepen, laten meewerken aan drie casussen. De academici zetten hun tanden in circulaire economie, de hbo'ers gingen aan de slag met service design, en mbo-leerlingen bogen zich over belevingsconcepten.”

 

Beleving op school

 “Laatstgenoemde groep stelde een beloningsapp voor die goed gedrag, denk aan opruimen en niet vervuilen, beloont met kortingen. Wat al sterk lijkt op wat we doen met Trashcoins in een van onze zwerfafvalprojecten, zoals op Hogeschool Windesheim. Zonder meer een levensvatbaar idee dus.”

 “Ook de voorgestelde customer journey belevingsscan, waarmee je al door het gebouw lopend schoonmaak- en onderhoudskansen spot om de beleving positief te beïnvloeden, is zo’n idee om spreekwoordelijk mee weg te lopen.”

 

Investeren in onderwijs betaalt zich dubbel en dwars terug

 “Van de Schoonmaker 2.0 die ook huismeestertaken op zich neemt, tot advies over hoe we gedragsveranderingen kunnen bewerkstelligen. Van de organisatie van ‘wie is de beste facilitaire inkoper’ op de kerstmarkt van Hogeschool Zuyd, tot concrete marktonderzoeken; aan synergie, inspiratie en ideeën geen gebrek.”

 “De studenten houden ons op meerdere fronten bovendien goed bij de les. En, niet in de laatste plaats, we koesteren ze als opdrachtgevers van de toekomst. Hoewel toekomst... De trend dat studenten meebeoordelen in aanbestedingstrajecten, betekent dat ze nu ook al van grote invloed op de gunning zijn.”

“We vinden het in dat laatste geval hartstikke leuk dat de wie-mag-de-cijfers-uitdelen-rollen dan omgedraaid zijn. En, zoveel mag duidelijk zijn, we zien natuurlijk vol vertrouwen uit naar een positieve beoordeling ;).”



Deel dit artikel:

Ook interessant voor u:

Hago op podium Saxion Hogeschool

8-10-2018

Saxion Hogeschool organiseerde op 2 oktober een podiumsessie als kick-off voor de nieuwe Facilitaire Serviceorganisatie (FSO). Met de nieuwe organisatie wil Saxion terug naar de kern. 

Hago op podium Saxion Hogeschool