30-4-2019

Schoonmaken in het onderwijs: ‘Ken je doelgroep’

De verschillen tussen hogescholen, universiteiten en middelbare scholen zijn groot: het type leerling, inrichting van de gebouwen, gebruik van de ruimtes, het lesaanbod verschilt per school. Die diversiteit vraagt om een maatwerk schoonmaakaanpak, vanuit kennis, ervaring en inzicht. Oftewel, specialisme.

Lisa Nijdam is onderwijsspecialist bij Hago. Zij weet waar de sleutel tot een schone school ligt. “Ken je doelgroep”, luidt haar devies. “Belangrijk, want vanuit die wetenschap bepaal je je aanpak.”

De volgende stap is namelijk de doelgroep laten meedenken. “Zo creëer je draagvlak. We weten bij Hago inmiddels uit ervaring dat het betrekken van leerlingen heel goed werkt. Op vrijwel iedere school, aangepast aan de leeftijd en het niveau van de leerlingen of studenten.”

Gamification en beloning
Hogeschool Windesheim en Hago ontwikkelden bijvoorbeeld samen een lesopdracht om zwerfafval te verminderen. En in de regio Noord-Midden Nederland werkt Hago samen met de studenten van een aantal hogescholen om een schoonmaakrobot te ontwikkelen. Nijdam: “Een uitdagende opdracht die scholen verbindt en studenten inzicht geeft in de mogelijkheden van technologie in schoonmaak. Interessant voor de student van de toekomst en we kweken tegelijkertijd meer begrip voor het schoonmaakvak.”

“Door leerlingen en studenten te laten meedenken creëer je draagvlak”

“Aanvullend geven onze collega’s ook regelmatig gastcolleges binnen het onderwijs, bijvoorbeeld bij de studie facilitair management, en bieden we studenten stageplaatsen. Door studenten aan ons te binden, creëren we niet alleen begrip en respect, maar zie je ook dat de school schoner blijft.”

Datagestuurd schoonmaken
“Om met onze dienstverlening goed te kunnen aansluiten bij het onderwijs, is het essentieel op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. We zien bijvoorbeeld dat het gebruik van gebouwen verandert, zeker in het hoger onderwijs. Scholen worden daar steeds meer in ontmoetingsplekken waar studenten ook ’s avonds terechtkunnen. Het standaard leslokaal waar leerlingen of studenten keurig een hele dag op hun stoel zaten, is niet meer.”

“Daarom wordt inzicht in het gebruik van lokalen steeds belangrijker. Data kunnen ons helpen om onze prestaties te verbeteren. Als wij weten welke lokalen niet gebruikt zijn, kunnen we ons meer focussen op de plekken waar onze diensten wél nodig zijn.”

Dagschoonmaak
Omdat leerlingen, studenten en docenten hun scholen intensief gebruiken, is een dagelijkse schoonmaakbeurt vrijwel nooit voldoende om de kwaliteit van de schoonmaak gedurende een hele dag op peil te houden. Nijdam adviseert dan ook altijd dagschoonmaak of, als dat een te grote stap is voor opdrachtgevers, een servicemedewerker die overdag de schoonmaak ´bijhoudt´.

“Dagschoonmaak zorgt voor een constant kwaliteitsniveau en zien schoonmaken, doet schoonmaken. Het geeft ons de kans om gebruikers ‘op te voeden’. Dat betekent niet dat we als politieagenten rondlopen, maar we stimuleren ze positief om hun aandeel bij te dragen. We zien bij veel scholen dat dat echt zijn vruchten afwerpt”, besluit Nijdam haar advies voor een schone school.

Deel dit artikel: