16-1-2018

#InnovationThursday: Sky isn’t the limit, people are

Gewoon doen
Je zou denken dat geen toegang hebben tot internet vandaag de dag een niet bestaand probleem is. Echter in sommige steden in Amerika kan een groot deel van de bevolking niet online. Neem Detroit, waar 40% (!) van de inwoners geen toegang heeft tot het wereldwijde web. Dat is best schokkend als ik bij mezelf na ga hoezeer het internet van invloed is op mijn dagelijks leven. Door de economische situatie in Detroit vinden de grote intercom bedrijven het niet rendabel hun netwerken daar uit te breiden. Dus bouwt een community van Detroiters zelf aan het internet en zijn er al drie wijken voorzien.

Voor elk bedrijf, groot of klein, is het vandaag de dag van belang om creatieve mensen te herkennen en hen de ruimte te geven om de bedrijfscultuur te verrijken. Hoe je creatieve mensen herkent? Check voor het gemak even welke internetbrowser ze gebruiken. Mensen die Firefox of Chrome gebruiken, blijken uit onderzoek beter te presteren dan mensen die Safari of Internet Explorer gebruiken. De voorkeur voor een browser is dus niet zomaar een kwestie van smaak, maar ondernemende mensen nemen niet snel genoegen met standaarden en gaan opzoek naar iets beters.

Mensen maken het verschil
Juist die mensen die op zoek gaan naar alternatieven maken het verschil. Dit ondervond ook ons zusterbedrijf Hago Rail Services. Uit frustratie bedacht een medewerker uit de operatie, op eigen initiatief, een kauwgomschraper. “Kauwgom verwijderen in de trein is geen pretje. Eerst moet je de kauwgom ‘sprayen’ en vervolgens op je knieën met een plastic plamuurmes de kauwgom verwijderen. Echt een rotklus”, aldus Freek. In zijn vrije tijd ontwerpt Freek graag met een 3D printer. Hij probeerde een soort plamuurmes te ontwerpen die hij op de bezem kon bevestigen. Hij printte het plamuurmes in 3D en testte en verbeterde het met een team op locatie. Samen met een ontwerpbureau is het ontwerp doorontwikkeld en wordt de Ciao!Gum op alle 55 locaties van Hago Rail Services gebruikt. Als klap op de vuurpijl won de Ciao!Gum de Facility for Future Innovatie Award 2017.

Moraal?
Besef dat niet elk idee een succesvol idee is. Ben bereid te falen en te investeren in tijd. Van alle startups in de hotelbranche wist er slechts één het verschil te maken. Moraal van dit verhaal: niet alleen een innovatie afdeling kan het verschil maken. Iedereen kan dat op elk moment van de dag, zoals de helden in Detroit maar ook onze eigen Freek. The sky isn’t the limit, people are. Belangrijke les voor mijzelf: gewoon doen!

Interessant?

Lees dan ook de andere #InnovationThursday blogs.

Naar de blogs