23-7-2019

HogeNood: beleving in kaart brengen.

Wat goed is kan beter en wat slim lijkt, kan vast nog slimmer. Hago kan en wil niet zomaar tevreden zijn en daarom zijn we continu bezig met innovaties. Met het krijgen van inzichten, bijvoorbeeld, om onze dienstverlening ‘on edge’ te houden. Zo ook bij Vattenfall, waar we werken met de Hoge Nood Tablet. HogeNood geeft ons een perfect zicht op de beleving van pandgebruikers in sanitairgroepen.

beleving van de eindgebruiker

De HogeNood Tablet geeft bezoekers de mogelijkheid om hun toiletbezoek te raten. Hoe schoon was het sanitair, hoe was de geur, was er voldoende papier en zeep, wat vond je van de sfeer en het design? HogeNood slaat de beoordelingen op. Hago zet de tablet in als deel van de schoonmaakdienstverlener bij energiebedrijf Vattenfall. Praktijkcoach Luuk Ypma: “Met HogeNood kunnen we de beleving van de eindgebruiker in kaart brengen. Sanitairgroepen kunnen technisch schoon zijn, maar beleeft de gebruiker ze ook op die manier? Zijn toiletgroepen ook de hele dag door goed schoon? De data uit HogeNood helpt ons aan antwoorden op die belangrijke vragen.”

Onderbuikgevoel of werkelijkheid

Data is king. Ook tijdens het schoonmaken bij Vattenfall. Hago wil weten wat gebruikers willen en nodig hebben. Luuk Ypma: “We hebben geen probleem gedefinieerd met Vattenfall, maar we hadden wel het gevoel dat sommige toiletgroepen in het gebouw aanzienlijk meer werden gebruikt dan anderen. Met hulp van data wilden we achterhalen of dat alleen het onderbuikgevoel van onze schoonmakers was, of dat de eindgebruiker ook verschil merkte in het verbruik en beleving van de verschillende sanitairgroepen. Aan de hand van gemeten cijfers zouden we het schoonmaakprogramma kunnen aanpassen. Of extra schoonmaak- en nalooprondes kunnen aanbieden met de uitkomsten om aan te tonen dat het nodig is.”

Een beter plan op basis van data

Hago wil uiteraard een optimale dienstverlening aanbieden. Technisch op orde is niet voldoende voor ons; het liefst zien we dat de beleving gedurende de hele dag goed is. HogeNood geeft ons de data waarmee we bijvoorbeeld pieken en dalen in die beleving kunnen zien. Daarop kunnen we dan acteren, zodat opdrachtgevers als Vattenfall hun eindgebruikers de hele dag door een fijn toiletbezoek kunnen garanderen. Opdrachtgevers vinden het ook prettig dat we meten en testen met gegevens. Zo blijven we werken aan een zo optimaal mogelijk schoonmaakplan. De HogeNood tablet dus. Ideaal om meningen van gebruikers om te zetten in nog betere plannen. In schoonmaak op basis van data.

Meer weten over Hago’s innovaties en hoe ze jou vooruit kunnen helpen? Innovatiemanager Stijn van Arendonk is je man! Hij vertelt je er wildenthousiast over, tot in de details. 

Deel dit artikel: