13-5-2020

Het post-corona landschap deel III – Iedereen aan de COVID-19!

Het lijkt nog ver weg, maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat zijn de gevolgen van deze crisis op onze manier van werken? Gaan we standaard thuiswerken? Wat is de impact ervan op businessmodellen? Wordt hygiëne bijvoorbeeld de nieuwe concurrentiestrategie? Leven we op gepaste afstand van elkaar? Gaat het roer compleet om? In deze serie blikken we voorzichtig vooruit op een coronavrije samenleving.

We moeten het samen doen

In afwachting van een vaccin tegen het coronavirus, moet Nederland alles doen om de verspreiding van het virus af te remmen, aldus Premier Rutte tijdens een van zijn eerste toespraken. “We moeten dit met 17 miljoen mensen doen. Samen komen we deze moeilijke periode te boven. Ik reken op u”. Dat is logisch, want het virus raakt iedereen. Jong of oud, privé of werk. Bij iedereen is het gesprek van de dag, en iedereen is er op zijn eigen manier mee bezig.

 

Maar we doen het toch alleen

Voor de mensen die lineair TV kijken kan het niet ontgaan zijn. In elke commercial staat het virus centraal. Van onze eigen OSB tot zelfs de hippische sector. Bedrijven die niet of nauwelijks bekend zijn, zien hun kans schoon om juist nu een boodschap over te brengen. Zijn ze allemaal onderscheidend? Oordeel zelf maar.

Gelukkig blijft het niet alleen bij het zenden van een boodschap. Bedrijven uit welke branche dan ook zitten niet bij de pakken neer en passen hun eigen dienstverlening aan in tijden van corona. Pornhub lanceerde bijvoorbeeld een campagne om ‘samen te komen’. Modeontwerpers en productontwerpers ontwerpen mondkapjes en maskers als heus fashion statement om de verspreiding van het virus op modieuze wijze in te perken. Bierbrouwerijen organiseren digitale proeverijen. Zelfs de eerste eenpersoons restaurants zijn een feit.

 

#samensterkFM

Corona beheerst onze levens. Iedereen is er mee bezig, maar wat opvalt is dat de meeste initiatieven vooral vanuit eigen business worden opgestart. Terwijl we het volgens onze premier juist samen moeten doen. Een aantal bedrijven binnen de facilitaire dienstverlening zijn daarom #samensterkFM. Met de (her)opening van werkomgevingen komen complexe vraagstukken naar voren. Waar werkprocessen elkaar raken, ontstaan knelpunten die we niet oplossen met de huidige protocollen. Dit belangeloze idee ontstond om te voorkomen dat elk bedrijf – van cateraar schoonmaak – zijn eigen wiel uitvindt. Doel: een platform creëren dat verschillende expertises worden samenbrengt. Met hackatons zoeken we samen naar oplossingen voor complexe vraagstukken binnen FM in deze unieke situatie. De eerste hackaton staat op de agenda voor 15 mei. Inschrijven kan hier.

 

Vragen over dit initiatief? Of over veranderingen in de anderhalvemetersamenleving? Stuur ons een berichtje. We blijven graag met je in gesprek over de toekomst van schoonmaak en andere facilities. Vooralsnog op gepaste afstand, via Teams.

Deel dit artikel: