15-4-2020

Het post-corona landschap deel II – de hygiëne economie

Het lijkt nog ver weg, maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat zijn de gevolgen van deze crisis op onze manier van werken? Gaan we standaard thuiswerken? Wat is de impact ervan op businessmodellen? Wordt hygiëne bijvoorbeeld de nieuwe concurrentiestrategie? Leven we op gepaste afstand van elkaar? Gaat het roer compleet om? In deze serie blikken we voorzichtig vooruit op een coronavrije samenleving.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Wanneer oorlog uitbreekt, staan militairen in de startblokken voor actie. We krijgen een code rood voor een verwachte fikse storm. Maandelijks test gemeente de sirene. Hoor je dat geluid op een ander moment, dan weet je dat rampspoed nadert. Via een NL-Alert informeert de overheid ons over een noodsituatie en bij een terroristische dreiging gelden strengere veiligheidsmaatregelen. Maar bij een pandemie? Niets...

 

In deel I van deze blog serie schreven we het al; de wereld is niet voorbereid op een pandemie. We keken naar China en gingen vooral door in de dagelijkse gang van zaken. Inmiddels weten we dat China in combinatie met vleermuizen bad news is. Diezelfde vleermuis is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de ‘culinaire’ markt in Wuhan, China. Een markt die eerder in opspraak kwam in 2002 in de Sars-epidemie. Een gebrek aan hygiëne in combinatie met ons reisgedrag maakt dat we in de situatie zitten van vandaag de dag.

 

Hygiënemodel

Hygiëne ligt dus ten grondslag aan dit alles. Maar hoe vertaalt zich dat naar de toekomst? Wordt hygiëne het systeem om toekomstige pandemieën zo veel mogelijk te beperken? Zo gek is dat niet, in Japan hanteren ze al jaren een hygiënemodel. Zo maken Japanse schoonmakers treinen in 7 minuten schoon en krijgen ze daarna een staande ovatie van de passagiers. In het basisonderwijs maken de studenten zelf hun lokaal schoon en bereiden ze zelf hun lunch. Maar ook na een voetbalwedstrijd ruimen supporters zelf het station op. Hygiëne als nieuwe concurrentiestrategie klinkt zo gek nog niet. Zelfs Google spreekt hun waardering uit over schoonmakers. 

Hygiëne Economie

Rutte noemt het ‘de anderhalvemetersamenleving’. We hebben maatregelen nodig om een einde te maken aan COVID-19. Afstand houden is daar een onderdeel van. Vastgoedhandelaren houden zich er zelfs mee bezig en komen met concepten als ‘the 6 feet office’. Gaan we straks onze werkplek huren? Als we al naar kantoor mogen? We merken nu al bij sommige opdrachtgevers dat niet alle schoonmakers dagelijks mogen werken. Wellicht meten we straks wel standaard de temperatuur van medewerkers tijdens onze dagstart. Absurd? Vliegvaartmaatschappijen hanteren al een ‘fit to fly’ verklaring. Wie weet voorzien we onze Triple-T’s standaard met zeeppompjes en instaleren we alleen nog maar de SmartWash van CWS. Een kraan waar naast water ook zeep uitkomt om infecties zoveel mogelijk uit te sluiten. Misschien gaan we van dagschoonmaak weer aan de randen van de dag schoonmaken?

 

De wereld na corona laat zich nog moeilijk omschrijven. Dat veel gaat veranderen is wel al duidelijk. Hoe zie jij de toekomst? Welke veranderingen maak jij in de anderhalvemetersamenleving? Deel ze vooral. We blijven graag met je in gesprek over de toekomst van schoonmaak en andere facilities. Via Teams, uiteraard…

 

Deel dit artikel: