Hoe kijken jullie terug op 2017?
“De belangrijkste ontwikkeling die Hago het afgelopen jaar doormaakte is de verdere segmentatie. We zijn in 2008, tegen alle marktwerking in, begonnen met het segmenteren van onze dienstverlening. In 2012 was die segmentatie een feit met een keur aan bedrijven: Hago Rail Services, Hago Next, Hago Airport Services, Hago Zorg en Hago Food & Industry. Stuk voor stuk experts in de segmenten waarin ze actief zijn. Opgeteld verantwoordelijk voor het bedrijf dat we vandaag de dag zijn: de nummer één in schoonmaak met een omzet van 350 miljoen euro in 2017. Dat is gelijk aan onze omzet in 2016.”

Wat is jullie verwachting voor 2018 en verder?
“Voor de schoonmaak van kantoren, onderwijsinstellingen en evenementenlocaties kunnen opdrachtgevers terecht bij Hago Nederland. Al snel bleek dat door het ontbreken van expliciete focus op één van deze drie sectoren, Hago Nederland een aantal moeilijke jaren tegemoet ging. Het ontbrak aan onderscheidend vermogen en wendbaarheid en dat zette het resultaat onder druk. Vanuit de wetenschap dat segmentatie loont én om onze claim van expert nog nadrukkelijker op te eisen, hebben we daarom besloten verder te segmenteren. Ook onderwijsinstellingen, kantoren en evenementenlocaties weten voortaan bij welke specialistische partner ze voor schoonmaak moeten zijn: Hago Offices, Hago Onderwijs, Hago Industry, Hago Area en Hago Events & Leisure.”

Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?
“We kijken positief naar de toekomst. De groei voor Hago voor de komende jaren zie ik vooral ook binnen de segmenten. Ik ben ervan overtuigd dat wij – onder meer samen met sterke zusterbedrijven als Fortron, Alpheios en Returnity – van een nog veel grotere betekenis kunnen zijn bij onze opdrachtgevers dan we nu al zijn.”

Welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
“De groei voor Hago voor de komende jaren ligt zoals gezegd vooral binnen de segmenten. Kijk naar Ahoy. Ik zie hier nog volop kansen, van entree tot we want more’. We maken er al schoon en bouwen sinds kort ook podia en tribunes op en af. En met Returnity onderzoeken we hoe we al het afval van Ahoy kunnen scheiden en de verschillende afvalstromen weer kunnen verwerken tot nieuwe, circulaire producten. En waarom zouden we niet het gastenvervoer van en naar de parkeerplaatsen voor onze rekening kunnen nemen? Of EHBO verlenen? Als we er toch zijn…”

Welke mogelijkheden zien jullie in social return?
“Meer en beter werk voor onze collega’s is één van onze belangrijkste doelen waar we ons de komende jaren sterk voor maken. We zetten ons in voor afwisselend, gezond werk. Een baan met meer werkplezier, die genoeg uren omvat voor een fatsoenlijk inkomen. Zo houden we collega’s duurzaam inzetbaar.”

Welke mogelijkheden zien jullie in digitalisering?
“In de continue zoektocht naar hoe het nog beter en anders kan, speelt technologie in mijn optiek een wezenlijke rol. Naast een online platform, waarin we onze diensten online en flexibel aanbieden, voorzien we vooral een grote toekomst in data-driven schoonmaak. En dat gaat wat mij betreft verder dan de facilitaire agenda van opdrachtgevers koppelen aan een app als @lly waar we onze schoonmakers mee uitrusten. De verwachtingen van de klant overtreffen doen we als we die facilitaire data combineren met andere (gebouw)data en zo het gedrag van gebruikers en bezoekers van een kantoorpand, onderwijsinstelling of zorgorganisatie, reizigers in de trein of passagiers op Schiphol kunnen voorspellen.

En over dat laatste gesproken, we doen het al volop. Het was Ton Goedmakers zijn missie in 1943 en het is het vandaag de dag nog steeds. Schone kantoren, schone ziekenhuizen, schone treinen, schone luchthaven, schone fabrieken, schone scholen en universiteiten… We gaan er vol voor. Want ook de komende 75 jaar geldt wat mij betreft: schoon is van iedereen.”

Michel Möller - Hago