30-6-2020

Hago ontwikkelt zich in de studio’s van NEP

Hago is het meest veelzijdige schoonmaakbedrijf. We zijn niet voor niets de schoonmakers van Nederland. Ook in de leisure-branche hebben we partnerschappen met aansprekende opdrachtgevers van divers pluimage. Evenementencomplexen, musea en theaters bijvoorbeeld. Sinds 1 mei werkt Hago ook voor NEP The Netherlands. In de kantoren, maar ook in de opnamestudio’s.

“Het begin was een uitdaging op verschillende vlakken. We hadden geen schoonmaakmedewerkers meer van de latende partij, dus Hago moest met een compleet nieuw team aan de slag in een tijd waarin de hygiëneregels ook nog eens sterk veranderden.” Studiomanager Jan Sikking van NEP legt moeiteloos bloot waar de moeilijkheden lagen voor Hago bij de start. Moeilijkheden die we door ons enthousiasme wel overwonnen.

Duurzame keuze

NEP koos voor Hago om een stap in de toekomst te kunnen maken. Facility Logistics Manager Tom Haselager: “We gingen in onze schoonmaakaanbesteding uiteraard voor kwaliteit. Ook zochten we een partner die ervaring heeft in de combinatie van kantoor- en evenementenschoonmaak. Maar we wilden meer. We zochten ook vernieuwing en verduurzaming. Het verhaal van Hago sprak ons aan. In de combinatie met de afvalscheiding van Returnity zagen we een meerwaarde. Hetzelfde geldt voor de digitalisering in rapportages.” Deze twee redenen zijn ook dat wat Hago zoekt: gezamenlijke toekomst. Duurzame relaties waarin zowel opdrachtgevers als Hago iets leren en uiteindelijk beter worden. 

Rust is alles

Opnames in televisiestudio’s zijn hectisch. Orders zijn hard en deadlines messcherp. In de studio’s van NEP worden spraak- en smaakmakende programma’s opgenomen als The Voice of Holland, Kassa! en We Want More. Dat lukt alleen goed in een omgeving waar alles optimaal functioneert, weet Jan Sikking: “Rust is alles. Schoonmaak speelt daar een belangrijke rol in, want vervuiling leidt af van dat wat we hier voor elkaar moeten krijgen. Hago’s medewerkers leren producties steeds beter lezen. Dat betekent dat ze vooruit leren denken. Dat wat je nu al ziet en doet, is iets waar je je later geen zorgen meer over hoeft te maken. Sommige medewerkers zijn daar inmiddels zo goed in, dat we veel complimenten over ze krijgen van de productiehuizen.”

Als een trein

Productie en schoonmaak raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Zo werken Hago en NEP met call sheets voor de schoonmaak, zodat iedereen weet wanneer hij nodig is. Het op tijd aanleveren van de sheets is van groot belang, maar nu al begint het treintje van televisieproducties en schoonmaak soepel te lopen, zodat we strakke planningen blijven halen. Jan Sikking: “Schoonmaken in de studio’s bestaat uit drie vaste rondes, decorschoonmaak en stand-by schoonmaak. Als we de eerste twee onderdelen per productie goed vooruitplannen, dan is het derde ook goed bij te houden.” Dan loopt de schoonmaak dus. Als een trein, om te zorgen dat de set rustig blijft.

Naar de toekomst

Hago is een enthousiaste leerling in een omgeving die het nog niet kende. NEP ontwikkelt intussen mee. “Ook wij moeten dingen nog anders gaan doen, om samen met Hago succesvol te zijn. We moeten ons bijvoorbeeld nog veel bewuster worden van afvalscheiding. Hago en Returnity kunnen het gescheiden afvoeren, maar alleen als wij het zo aanbieden.” Zo ligt er voor beide partijen dus nog een schone taak. Eentje van samen steeds beter worden en verder ontwikkelen.

Deel dit artikel: