15-2-2019

Hago maakt schoon in de Ziggo Dome

Mocht u zich afvragen hoe het kan dat Ziggo Dome er telkens zo schoon bij ligt als u er voor een concert binnenstapt, dan hebben wij het antwoord: Hago. Al 75 jaar houdt dit van oorsprong Limburgse bedrijf Nederland schoon. En sinds vorig jaar oktober óók de Amsterdamse Ziggo Dome. Na ieder concert of ander evenement begint het team van directeur Robbert van den Berg –die overigens zelf regelmatig mee helpt- aan de grote schoonmaak. Telkens weer, om op die manier bij te dragen aan een optimale beleving van bezoekers, artiesten en medewerkers van de Ziggo Dome.

Geschreven door: Ronald Kres voor Ziggo Dome - Live Avenue

Over wat voor een bedrijf hebben we het eigenlijk?

Van den Berg: “We zijn in 75 jaar van eenmanszaak uitgegroeid tot het grootsteschoonmaakbedrijf  van Nederland. Al is die grootte niet per se waar we naar streven. We zijn voorál het meest veelzijdige schoonmaakbedrijf. Omdat we op veel plekken komen hebben we invloed op het leven van mensen. Elke dag weer. We dragen bij aan voedselveiligheid door productielijnen schoon te maken. Aan veiligheid in een ziekenhuis waar we bijvoorbeeld operatiekamers schoon maken of aan productiviteit van kantoormedewerkers die zich op hun plek voelen omdat we van hun werkplek een tweede thuis maken. En in het geval van de Ziggo Dome; onze schoonmakers komen iedere dag uit bed om bijvoorbeeld bij te dragen aan een fantastisch avondje uit van concertbezoekers. Om te blijven investeren en ontwikkelen, is volume natuurlijk wel belangrijk. Het stelt ons in staat om onze mensen meer en beter werk te bieden, door taakintegratie bijvoorbeeld. Over het aangaan van een partnership met de Ziggo Dome zegt Van den Berg: “Er was geen sprake van een Europese aanbesteding. De Ziggo Dome kan zelf bepalen welke partijen een offerte mogen uitbrengen. Eigenlijk zouden we op 1 januari starten met de schoonmaakwerkzaamheden. De Ziggo Dome belde me op 17 oktober op met de vraag of we eerder konden starten, op 29 oktober. We hebben onze dienstverlening in zeven werkdagen opgestart, zonder dat we al schoonmakers hadden die konden worden ingepland. Dan is het hard werken en dan sta je ook zelf op de vloer. Alleen maar leuk, want uiteindelijk is dat het mooiste, samen met je team een uitdaging aangaan en de verwachtingen waarmaken. ”

Improviseren op het hoogste niveau dus?

“Absoluut. Het was echt plannen en organiseren, alle zeilen bij zetten. De grootste uitdaging zat hem in de voorbereidingstijd; die was er niet. Wij zijn erg flexibel, maar zonder de hulp van de mensen van de afdeling Facilitair van de Ziggo Dome was het niet gelukt!”

Hoe zien jullie werkzaamheden er dan uit?

“Na iedere show moet de Ziggo Dome er weer representatief bij liggen. Zo hebben we onder meer de zaal schoongemaakt bij de show van André Kuipers afgelopen november. Tijdens de show heb je dan acht tot tien mensen aan het werk. Maar tussen de drie shows van die dag staan er opeens 50. De dag dat André Kuipers zijn shows in de Ziggo Dome had was onze eerste echte dag. Ondanks dat we nog volop schoonmakers aan het werven waren, hebben we dat met alleen maar eigen mensen gedaan. Ook kantoorpersoneel meldde zich vrijwillig aan. Dat kenmerkt Hago als familiebedrijf: we regelen het met elkaar. We moeten zakelijk zijn, maar het mensgerichte voert altijd de boventoon.”

Waar komt de naam Hago vandaan?

“Hago is een afkorting van Harrie Goedmakers. Oprichter Ton Goedmakers heeft zijn bedrijf vernoemd naar zijn toen onlangs overleden vader Harrie. Diens zoons, Ton senior en Ronald Goedmakers, hebben het bedrijf uit laten groeien tot wat het nu is. Later is daar een holding boven gekomen: Vebego. Ofwel Verenigde Bedrijven Goedmakers. Naast huidige bestuurders Ronald Goedmakers en Steph Feijen heeft de derde generatie –ook een Ton – Goedmakers inmiddels zitting genomen in de Raad van Bestuur.

Welke vergelijkbare objecten –zoals je dat noemt- maakt Hago nog meer schoon?

“We werken in verschillende segmenten. In het segment van waaruit we de Ziggo Dome bedienen -Leisure & Events- zijn we ook actief bij bijvoorbeeld Ahoy Rotterdam en het Gelredome in Arnhem. Ikzelf vind dat leuke omgevingen. Daar is de sfeer altijd goed, net als in de Ziggo Dome. Het is leuk om er te werken.”

Is het moeilijk om voldoende schoonmakers te vinden?

“De schoonmaakbranche heeft altijd als eerste last van arbeidskrapte. In Amsterdam werken veel mensen bijvoorbeeld liever in de horeca. Terwijl onze cao toch echt beter is. Maar goed, het is wél schoonmaakwerk. We proberen het voor werknemers dan ook aantrekkelijk te maken. Dat doen we door opleidingen te bieden waardoor ze kunnen doorgroeien in ons bedrijf. Ook geven we medewerkers gevarieerde taken, houden we de werkdruk normaal en bieden we een goede beloning. Wat we vooral doen is het werk leuk maken.’

Hoe krijg je dat voor elkaar?

“Door mensen invloed te geven op hun eigen werkzaamheden. Voorheen kreeg de schoonmaker een werkprogramma, een lijstje met werkzaamheden. Waar we veel succes mee hebben is onze nieuwe aanpak; we geven mensen inspraak. We vragen ze ook wat zij de beste aanpak vinden. De schoonmakers zijn immers de expert. Die aanpak werkt. We begeleiden onze mensen intensief. En eens in de week gaan we met alle schoonmakers om tafel zitten om te vragen welke obstakels ze de afgelopen week tegen kwamen. Vaak weten de schoonmakers zelf het best welke oplossingen werken. Daar maken we dus gebruik van. Je ziet dat mensen zich ontwikkelen, gelukkig zijn in hun werk. Dat stralen ze uit. Ik heb sinds we dit doen alleen nog maar meer respect voor onze medewerkers gekregen.”

Kun je een voorbeeld noemen waar deze aanpak zich bewezen heeft?

“Ja. In het Mauritshuis in Den Haag bijvoorbeeld, daar heeft de voorman zelf het contract samengesteld. Hij heeft zelf verteld wat er nodig is om het Mauritshuis goed schoon te houden. De volgorde van werkzaamheden en alles wat daarbij komt kijken. De klant vertrouwde op zijn expertise en nam zijn voorstel direct over. De man weet waar hij het over heeft, dat maakt het prettig voor de klant.”

Waar zie je Hago nog meer?

“We werken in segmenten. Je ziet Hago dus in ziekenhuizen, op kantoren, bij onderwijsinstellingen en in fabrieken. We werken bijvoorbeeld ook op Schiphol met Hago Airport Services. Daar doen we veel meer dan schoonmaken alleen; de lost and found van bagage bijvoorbeeld. Met Hago Zorg werken we in bijna alle academische ziekenhuizen. Naast schoonmaak verzorgen we daar beddenreiniging en bieden we zorgondersteuning. Wanneer de verpleegkundigen er geen tijd voor hebben, bieden wij facilitaire diensten aan. Dan kun je denken aan het rondbrengen van krantjes en het eten. Het Hago Rail Services zorgen we voor de volledige reiniging van de treinen van de NS op alle locaties. Dat doen we met 8.000 mensen in ploegendiensten, daar is de logistiek vooral uitdagend. Ieder segment, zelfs elke opdrachtgever heeft een eigen behoefte. We bieden altijd maatwerk. En daarom is wat we doen eigenlijk gewoon teveel om op te noemen!”

6-2-2019

Schoonmaken is een vak, verbinding maken is de kunst

“Hartelijk dank. Leuk dat onze FM-studenten de balans eens in de praktijk op mochten maken! Team ...

Lees verder
Deel dit artikel: