26-8-2020

Goede huisvestingsreviews helpen de universiteit populair te houden.

“We zijn het grootste hotel van Maastricht, met bijna 950 kamers. Samen met onze partners doen we alles om onze gasten een zo fijn mogelijk tijdelijk thuis te geven.” Hago startte, samen met Balanz Facilitair, op 1 juni als nieuwe schoonmaakpartner van UM Guesthouse, de huisvester van Maastricht University. Na een periode van implementeren worden de eerste contouren van de nieuwe dienstverlening zichtbaar. Een gesprek met Yvonne Heusschen en Roel van der Nat van UM Guesthouse.

“Eerder dit jaar hebben we de schoonmaak opnieuw aanbesteed. We waren bewust op zoek naar een partner die ons zo goed mogelijk kan ontzorgen. Die zorgt dat we ons niet meer druk hoeven te maken over schoonmaak en ons gewoon kunnen concentreren op de tijdelijke verhuur van onze kamers.” Beheertechnicus Yvonne Heusschen is duidelijk over het doel van de aanbesteding, waarbij UM Guesthouse uiteindelijk koos voor de combinatie Hago en Balanz Facilitair. “Hago had een implementatiemanager aangesteld die zorgde dat de juiste dingen gebeurden op de juiste momenten. Dat gaf ons direct al veel vertrouwen.”

 

Roel van der Nat, manager UM Guesthouse, schetst het belang van de juiste schoonmaakpartner. “Huisvesting is belangrijk voor studenten. Zeker voor buitenlandse studenten die soms over de halve wereld zijn gereisd. Goede huisvesting draagt ook bij aan de uitstraling van de universiteit. We houden enquêtes bij aankomst en na vertrek om onze dienstverlening aan te kunnen scherpen en houden reviews in de gaten die we online zien. Maar natuurlijk is ook dat wat studenten elkaar thuis vertellen over ons, van groot belang. We zetten daarom vol in op de tevredenheid en een schone omgeving is daarin een aanzienlijke factor.”

 

Flexibiliteit tijdens drukte

Flexibiliteit en meedenken zijn van groot belang op de locaties waarin ieder semester grote groepen studenten vertrekken en – vaak al op dezelfde dag – nieuwe gasten aankomen. Hago verzorgt de hoofdlocatie in het voormalige ziekenhuis Sint Annadal en Balanz Facilitair houdt de buitenlocaties schoon en aantrekkelijk. Hago vaste werkzaamheden bestaan uit de algemene ruimtes: gangen, toiletten en doucheruimtes, maar ook de keukens en woonkamers op de gangen waar studenten die faciliteiten delen. Op aankomst- en vertrekdagen, maakt Hago ook de kamers schoon, controleren ze de inventaris en doen de medewerkers een technische check van iedere kamer. Dat is een behoorlijke klus, zeker op momenten dat grote groepen vertrekken en weer aankomen. Roel van der Nat: “Daar komt het aan op goed plannen. Daarom heeft Hago ook toegang tot onze planning, om vooruit te kunnen denken. Wat natuurlijk meehelpt, is dat Hago veel medewerkers heeft in de omgeving. Dan is flexibiliteit net iets eenvoudiger voor elkaar te krijgen.”

 

Eerste contouren

Bijna drie maanden na 1 juni beginnen de contouren van de nieuwe schoonmaakpartners vorm te krijgen. Yvonne Heusschen ziet al duidelijke verschillen: “De mensen. De mensen zijn een groot verschil. Dezelfde schoonmakers hebben ineens een veel positievere uitstraling. Sommige van hen had ik nog niet eerder zien lachen. Nu wel. Ze zijn blij met de middelen en materialen waarmee ze kunnen werken en geven aan dat ze ook fijner kunnen werken in de kleding van Hago. Heel erg positief dus. Dat geldt ook voor de kwaliteit van de schoonmaak. Natuurlijk is er nog ruimte voor verbetering, maar voldoendes zijn tegenwoordig de norm tijdens kwaliteitscontroles. Dat geeft ons de rust dat we ons geen zorgen hoeven te maken over schoonmaak. Als er een keer iets niet goed is, dan lost Hago het direct op. Ook dan hebben wij een tevreden gast.”

 

Extra belang van hygiëne

UM Guesthouse heeft ook te kampen met de lasten van het coronavirus. Normaal gesproken is de bezetting in het eerste semester zo’n 110%. Nu komen aanzienlijk minder buitenlandse studenten naar Maastricht, om de eenvoudige reden dat ze thuis blijven. De situatie zoals die nu is, vraagt ook om extra voorzieningen. Van der Nat: “We hebben een hele gang ingericht voor studenten die vrijwillig in quarantaine willen om ze hun veiligheid en die van anderen te borgen. Daarnaast hebben we ook kamers op gangen voor gasten die positief zijn getest. Die krijgen bijvoorbeeld allemaal eigen sanitaire voorzieningen om verdere besmetting tegen te gaan. Het is de werkelijkheid waarin we nu leven en daarin speelt hygiëne een grotere rol dan ooit. Daarin hebben we partners nodig waarop we kunnen bouwen.” Ontzorgen dus, precies zoals UM Guesthouse dat vroeg in de aanbestedingsfase.

 

Doorpakken richting toekomst

Na een goede start wil Hago doorpakken richting de toekomst. Hago blijft UM Guesthouse van dienst met flexibiliteit en gemotiveerde medewerkers. Met een duidelijke planning en de middelen en materialen waarmee schoonmaakmedewerkers kunnen uitblinken. Hago wil goede resultaten blijven neerzetten en zich blijven opstellen als een partner. Eentje ook die meedenkt over de toekomst. Over goede reviews en de randvoorwaarden die Maastricht University aantrekkelijk houden.

Deel dit artikel: