21-2-2020

Facilitair Management en de deeleconomie

De wereld is in beweging. Iedere dag. Die beweging raakt jouw schoonmaak en facilitair management ook dagelijks. Hago ziet trends en ontwikkelingen waarop we inspelen met praktische oplossingen die onze opdrachtgevers raken in hun kern. Een van deze trends is de deeleconomie. Een ontwikkeling die de maatschappij al langer beweegt, maar nu ook concreet stappen zet in de schoonmaakbranche en facilitaire dienstverlening. De impact? Die lees je hieronder.

In control
Continu online, een overvloed aan keuze en kunnen krijgen wat je wilt, wanneer je wilt, waar je wilt. Vaak met slechts één druk op de knop. Consumenten geloven niet meer in vaste contracten en jaarabonnementen. Ze willen ’iets’ proberen. Bevalt het niet? Dan schakelen ze over naar het volgende experiment. Flexibiliteit is het sleutelwoord. Mensen laten zich niet meer leiden door alleen advertenties en verkooppraat. Ze willen zich laten overtuigen door ervaringen van gelijkgestemden en een aanbod op maat. Ze lezen recensies, vragen online om hulp en geven zelf maar al te graag hun mening. Online, want het internet is altijd open en bereikbaar. De consument is digitaal. De consument is in control. De consument is, ook in facility management, de eindgebruiker.

Nieuwe economie
Samen zijn we de deeleconomie, de platform economy, de sharing economy of welke naam je het liefst gebruikt. De economie die ook zijn stappen zet in schoonmaak en in Facility Management. Vooral de verschuiving in de particuliere markt is voor jou als facilitair manager een interessante om te volgen. ‘Start-ups’ als Managed by Q en Eden bieden een wit alternatief aan voor thuisschoonmaak. Platformen als Helpling en HomeWorks organiseren dit overigens ook dichter bij huis. Jaren geleden begonnen zij met schoonmaakdiensten in uitsluitend de particuliere markt. Nu maken zij allemaal de stap naar de zakelijke schoonmaakmarkt, met bovendien een breder dienstenpakket. Naast schoonmaak bieden ze bijvoorbeeld ook it-services en handymandiensten aan. Lokale dienstverleners voeren deze werkzaamheden uit, die jouw medewerkers eenvoudig bestellen via Slack.

Big 5
Ja, dat laatste is bijzonder. Schoonmaak en facilitaire diensten bestellen via Slack. Diensten die je eerder via verschillende leveranciers inkocht, krijg je nu aangeboden via een online tool. Overzichtelijk, snel en 24/7/365 beschikbaar. Kun je facilitaire en schoonmaakdiensten in de (nabije) toekomst ook via Google bestellen? Dat is helemaal niet ondenkbaar. Zeker niet met de komst van smart speakers. De big 5 (Alphabet, Amazon, Apple, Facebook, Microsoft) maken nu al stappen in de publieke markt. Zo heeft Google al concreet diensten om het leslokaal over te nemen. Het bedrijf verkoopt hun Chrome laptops met geïnstalleerde software en apps zodat Google elke handeling van een student kan monitoren. Dat geeft scholen een leeromgeving op maat.

En jij?
De deeleconomie geeft ons twee belangrijke inzichten. Het eerste is dat de consument, de werknemer, in toenemende mate bepaalt welke facilities hij nodig heeft in plaats van dat het hogere management dat voor hem doet. Daarnaast zien we ook de start-ups die heel flexibel de zakelijke markt bestieren met een aanbod dat naadloos aansluit op de behoeftes van nieuwe generaties. Hago beweegt mee met deze twee trends, met het Rating & Review Platform. De werknemer bepaalt. In ieder geval voor een deel van je facilitaire budget. Hoe ga jij daarmee om? Wellicht wil je er eens samen over nadenken of ben je nieuwsgierig naar het Rating & Review Platform. Stuur een bericht naar mic@hago.nl en we maken een afspraak.

 

Deel dit artikel: