6-5-2021

De nieuwe hygiënebehoefte borgen zodra de toneelgordijnen weer openen

Nederland vaccineert zich langzaam maar zeker een weg richting een heropende maatschappij. Wanneer het moment komt dat alles ‘weer normaal’ is, weten we nog niet precies. Hoe dat normaal dan straks is, ook nog niet. De impact op ons leven is groot. COVID-19 laat niet alleen fysiek zijn sporen na maar raakt ook de emotionele en sociaal-culturele kant. Echter de behoefte om elkaar te ontmoeten en met elkaar in contact te blijven zal niet veranderen. Maar hoe ziet dat contactmoment er post-corona uit? En hoe borgen we samen dat mensen zich tijdens die momenten veilig voelen en ook de ervaring hebben waarop ze hopen? 

De mens is van nature een sociaal dier en zal ondanks social distancing anderen blijven opzoeken, volgens de Theory of Human Motivation van Maslow, omdat het een primaire levensbehoefte van de mens is. Maslow stelt dat ieder mens dezelfde behoeftes nastreeft. Maar nu staat de tijdsgeest op zijn kop en dwingen omstandigheden ons om onze (primaire) levensbehoeften te heroverwegen 

Relevantie: thuisblijven of toch gaan 

Hoewel mensen snakken naar een festival of event, wegen ze meer dan ooit af wat de (gezondheid)risico’s zijn. Uit onderzoek blijkt dat 49% van de mensen aangeeft dat uitgaan in hun beleving en omgeving is veranderd en 1 op de 3 respondenten gaf aan dat COVID-19 invloed heeft op de keuze om wel of niet naar een event te aan. Evenementen hebben dus meer dan voorheen een relevantie nodig, een reden om te gaan die aansluit op de belevingswereld van de bezoekerJuist omdat hij vanuit gezondheidsoverwegingen en zijn grotere behoefte aan hygiëne wel twee keer nadenkt over een openbaar bezoek 

Alleen maar een thema plakken op een event als Sensation White is in de toekomst wellicht niet meer genoeg. Organisatoren moeten een diepere laag van betekenis aanboren. Neem Burning Man in de Black Rock Desert in Nevada. Dit meerdaagse festival stelt radicale inclusie en zelfexpressie centraal, waarbij de bezoekers alles initiëren wat er is te doen. De organisatie faciliteert alleen de randvoorwaarden en geeft bezoekers daarmee de ruimte voor de moderne Freigeist die ze zoeken.  

Burning Man is een klassiek voorbeeld van relevantie in een evenement en even klassiek is de gedachte dat je relevantie pas bewerkstelligt wanneer je de randvoorwaarden op orde hebt. Dit laatste lukt je als organisator niet alleen. Daar heb je partners voor nodig die flexibel meebewegen binnen jouw visie. 

Leverancier wordt partner 

Als organisator sta je niet alleen om de gast een unieke beleving te garanderen. Randvoorwaardelijk is dat al je leveranciers nauw met elkaar samenwerken. Zo heb je een team dat met integrated facility management zorgt voor je gasten en jouw imago borgen. Een centrale rol in dat team ligt als vanzelfsprekend in handen van je schoonmaakdienstverlenerDe schoonmaak is er als een van de weinige dienstverleners continu en komt op iedere plek in je pand 

Hoewel het RIVM de laatste hygiënerichtlijnen voor evenementen het laatst heeft herzien in 2019, weten schoonmakers exact hoe ze zichtbaar schoon en het veiligheidsgevoel rond hygiëne bij events realiseren. Liefst 82% van de Nederlanders geeft dan ook aan een rol te zien voor schoonmaakbedrijven om de verspreiding van virussen tegen te gaan. Je schoonmaakteam weet wat belangrijk is rondom de horeca, in de toiletten, bij de EHBO of hoe het moet handelen als een meter bier is omgevallen. Die vanzelfsprekendheid maakt van je schoonmaakleverancier een echte partner; de partij die weet wat jouw bezoekers nodig hebben om zich alleen te hoeven richten op genieten.  

Van 0 naar 100 in 3 seconden 

Het evenementenleven bestaat nu nog uit experimenten van FieldLab. Verder is het al ruim een jaar erg stil. Over een paar weken is er ineens Eurovision 2021 in Rotterdam Ahoy, de grootste productie ooit in het evenementencomplex. De verwachting nu is dat later dit jaar het traditionele beursseizoen weer van start gaat, na een jaar niets. Veel organisatoren zullen de schade willen inhalen, wat zorgt voor een overvolle planning in beurshallen. Back-to-back evenementen.  

Ook daar heb je een partner bij nodig. Eentje die, in de volle kalender, borgt dat de relevantie niet in het geding komt doordat je de randvoorwaarden onder controle houdt. Jij moet van nul naar honderd kilometer versnellen in drie seconden en je partners dus ook. Daar wil je ze op uitzoeken. Wie heeft het personeel? Wie heeft de protocollen en ervaring om snel een buitengewoon resultaat te leveren?  

Belevingsexpert 

Zodra we weer mogen, staan we te springen om op pad te gaan naar evenementen, maar ook naar musea. We zien straks verschillende typen mensen. De een zal voordat hij een kaartje koopt willen weten hoe schoon en veilig de omgeving is. De ander zal het worst wezen. De nieuwe behoefte aan hygiëne en veiligheid is er straks, maar hoe hoog de lat ligt en wat de nadruk moet krijgen, moet de tijd uitwijzen.  

Wat voorop staat, is dat je bezoekers niet het gevoel moeten hebben dat ze een ziekenhuis binnenlopen, maar wel weten dat jij – samen met je schoonmaakpartner - hun gezondheid en veiligheid borgt. Op het moment dat de spreekwoordelijke theatergordijnen openen, wil je dat alles draait om het evenement. Om de beleving. Wij kijken alvast heel erg uit naar het uur U.  

WHITEPAPER: PARTNERSCHAP

Ben je op zoek naar een echte partner? Heeft jouw organisatie soms ook bergen te verzetten om een hygiënische omgeving te borgen? Zoek je een schoonmaakpartner die ook buiten de geijkte paden durft te denken en handelen om jou en jouw klanten te helpen? Dan is dit document interessant voor jou.

Meer weten

Leisure & Events

Schoon is van iedereen. Daarom zetten duizenden Hago-medewerkers zich elke dag graag in voor de miljoenen bezoekers van een museum, evenement of theatervoorstelling.

Verder
Deel dit artikel: