het ontstaan

Hago Next. Omdat het tijd was voor een volgende stap.

De aanleiding

Hago Next ontstond uit een duidelijke gedachte: het roer moet om. Stakende schoonmakers vroegen bij kasteel Cortenbach om meer respect, meer zichtbaarheid en een eerlijke vergoeding en de directie van Vebego zag hun gelijk. Een groepje van vier mensen ging de hei op om daar een plan te maken voor ‘het groene schoonmaakbedrijf’. Na twee dagen legde de groep een plan voor aan Vebego. Een plan met zichtbaarheid voor schoonmakers door ze overdag te laten werken. Een plan met ruimte voor innovaties om beleving van schoon belangrijk te maken en een plan waarin de schoonmaker echt een vakman werd in plaats van een anonieme schim die rennend moest werken om aan verwachtingen te voldoen. Het idee van Hago Next was geboren. 

Foto Staking

De aftrap

Op 14 januari 2011 was Hago Next een feit voor de buitenwereld. Het nieuwe concept in schoonmaakland had al voor de aftrap behoorlijk wat stof doen opwaaien in de markt. Hago Next koos, symbolisch, voor een lancering in een rijdende trein die vertrok vanaf station Utrecht Centraal, het middelpunt van de FNV-schoonmaakdemonstraties eind 2010. In die rijdende trein (kwade tongen beweren dat deze achtergrond ook was gekozen om te borgen dat geen van de genodigden voortijdig zou vertrekken) werden pers en prospects enthousiast over het verhaal dat het schoonmaakroer zou omgooien met eerlijke schoonmaak en eerlijke prijzen. Game on! 

Hago Next Persconferentie Geschiedenis

Geen Next?

What’s in a name? Na twee dagen op de hei en een businessplan voor het schoonmaakbedrijf van de toekomst, was het zover: Reconnect. Dat moest de naam worden, helemaal in lijn met Vebego's wens om schoonmaak weer terug te brengen bij de schoonmakers en hen ook het aanzien te geven dat ze verdienen. Reconnect: vooruitstrevend werken tegen eerlijke prijzen, op ‘normale’ tijdstippen en met prestaties die ook echt haalbaar zijn. De naam was het stukje dat de puzzel compleet maakte. Totdat, tijdens een merkensessie, de projectgroep tot de conclusie kwam dat Reconnect misschien niet de naam voor de toekomst was. De oplossing was even eenvoudig als logisch: het Vebego-schoonmaakbedrijf voor de volgende stap moest natuurlijk gewoon Hago Next heten.

De eerste

Een schoonmaakbedrijf bestaat natuurlijk pas echt op het moment dat er daadwerkelijk wordt schoongemaakt. Maar wie durft het aan met een hyperambitieuze en baanbrekende startup? Hay Group uit Zeist! Het consultancybureau uit – toen nog – Zeist was onder de indruk van de aanpak van Hago Next en wilde zijn naam verbinden aan dagschoonmaak, transparantie, vooruitstrevendheid en de menselijke maat. Zo begon het dus operationeel. Extra mooi: Hay Group heet tegenwoordig Korn Ferry en opereert nu vanuit Amsterdam, maar is nog steeds opdrachtgever van Hago Next. Het spreekt voor zich dat we daar apetrots op zijn.

Zichtbaar schoon

De mens is vanaf de eerste dag van Hago Next een van de pijlers geweest waarop het bedrijf rust. De schoonmakende mens verdiende al in 2011 meer aanzien. Een plek in het spotlicht ook. Waar schoonmaken eerder een taak voor in de avond, de nacht of de hele vroege morgen was, ging Hago Next overdag werken. Tussen de andere werkende mensen in. Voor zichtbaar schoon en vooral ook om onze collega’s een gezicht te geven en de interactie tussen schoonmaakmedewerker en eindgebruiker op gang te brengen. Direct contact dus, dat zorgt voor meer werkplezier én een betere beleving van schoon. Schoonmaken is een beroep om trots op te zijn en Hago Next maakte er direct een punt van om die trots te laten zien. Dagschoonmaak had ook het praktische voordeel dat de schoonmaakmedewerker in hetzelfde ritme kan leven als zijn gezin. Ook dat was geen onbelangrijk speerpunt in het gedachtengoed van Hago Next. Nu is dagschoonmaak veel meer gemeengoed geworden. Dankzij Next dus.

Hago Next Schoonmaker Van Het Jaar 2015 Godwin Ahlijah Geschiedenis

@lly

Hago Next was vanaf de start – ruim een decennium geleden - ambitieus. Bij ‘de nieuwe norm in schoonmaakland’ hoorde uiteraard innovaties. Next ging al snel werken al op basis van data. Met @lly. @lly was behoorlijk revolutionair, want de app gaf realtime zicht op welke ruimtes waren schoongemaakt en welke nog niet. De medewerker van Hago Next scande een QR-code op de deurpost van een ruimte om te laten zien dat alles daar schoon was. Smart Hygiene avant la lettre dus. @lly was ook een onderdeel van de totale uitstraling van de medewerker. Van de zichtbare schoonmaakexpert met de verzorgde kleding en werkwagen én een smart phone. @lly gaf schoonmaak meer allure in een tijd waarin digitalisering ook in facilities een rol ging spelen. Geen wonder dat anderen zich door Hago Next en @lly hebben laten inspireren.