Gezonde voeding heeft een positief effect op je algemene gezondheid en dus je weerstand. Kies zoveel mogelijk voor natuurlijke, gezonde voeding. Groente, fruit, vezels zijn goede voorbeelden. Vermijd ‘bewerkte voeding’ zoveel mogelijk. Bewerkte voeding is bijvoorbeeld ingeblikt, ingevroren, gekoeld of uitgedroogd. Het zit meestal verpakt in doosjes, blikjes, pakjes en zakjes. Denk bijvoorbeeld aan koekjes, snoepjes, pakjes soep, toetjes, limonade, pizza en frisdrank. Er zit meestal veel kunstmatige suiker en weinig natuurlijke vezels in, wat niet zo goed is voor je lichaam op de lange termijn zorgt voor een onbalans in je lijf. Kies daarom gezond.

Een goed begin

Veel mensen ontbijten of lunchen iedere dag op dezelfde manier. Daardoor eten ze te eenzijdig. Varieer meer. Zo krijg je verschillende voedingsstoffen binnen en maak je een gezonder eetpatroon voor jezelf.

Tip: de 3-dagen regel

Gebruik de 3-dagen regel: stel 3 ontbijtjes samen en wissel die af. Zo eet je drie keer iets anders. Op dag 4 begin je weer met ontbijt 1 enzovoorts. Dit kun je natuurlijk ook met je lunch doen. Hieronder zie je een voorbeeld voor een gevarieerd en gezond ontbijt:

  • Maandag
    (kokos)yoghurt met havermout of lijnzaad en fruit (varieer hiermee, bijvoorbeeld banaan, blauwe bessen of druiven). Ook lekker met wat honing.
  • Dinsdag
    Een paar rijstwafels. Varieer ook met het beleg, bijvoorbeeld kaas met daarop een paar schijfjes komkommer of avocado, magere kipfilet of pasta.
  • Woensdag
     
    Omelet met groente en toast of boterham.
  • Donderdag
    Yoghurt
  • Vrijdag
    Rijstwafels
  • Zaterdag
    Omelet  
Deel dit artikel: