Even diep ademhalen...

Het zijn roerige tijden die van ons allen iets extra’s vragen. Misschien slaap je wat minder goed omdat je je zorgen maakt. Aandacht voor je ademhaling kan je helpen om wat rust te vinden in de dagelijkse hectiek en daarmee stress te verminderen Oefenen in een goede ademhaling is helemaal niet zweverig, maar heeft gewoon heel veel praktische voordelen 

  • Je verbetert je concentratievermogen  
  • Je hartslag gaat omlaag  
  • Je voelt je meer ontspannen met minder stress  
  • Je krijgt energie 
  • Je blijft gezond van lichaam en geest  

Neem het heft in eigen handen met deze ademhalingsoefening. Neem er liefst dagelijks even 10 minuten de tijd voor. Daarmee maak je al direct een verschil.  

  • Zorg dat je gemakkelijk zit. Ga bij voorkeur in kleermakerszit op de grond of op je bed zitten. Leg je handen op je buik.  
  • Hou je rug recht en ontspan je lichaam zo veel mogelijk. Op die manier kun je het beste diep ademhalen.  
  • Sluit je ogen. 
  • Adem gedurende 6 of 8 tellen rustig en diep in door de neusZorg ervoor dat je de adem helemaal tot onderin de buik laat gaan. Je buik bolt daarbij dus een beetje op.  
  • Adem vervolgens weer even lang uit door de mond en ontspan je buik.  

Door je aandacht op je ademhaling te richten, maak je je hoofd leeg. Deze oefening is erg geschikt vlak voor het slapengaan. Het helpt je om rustig te worden waardoor je beter in slaap kunt vallen en ook dieper slaapt.  

Deel dit artikel: