Made Blue (1)
16-02-2022

Wereldwijd impact maken met Made Blue

Hago zet zich al jaren in voor verduurzaming van de schoonmaakbranche. Zowel in middelen als materialen maken we bewuste keuzes. Vanuit onze duurzaamheidsambitie werken we toe naar CO2 neutraliteit van al onze activiteiten, met ecologische producten en een grotendeels elektrisch wagenpark. Maar we doen veel meer. Ons waterverbruik compenseren we bijvoorbeeld. Dat doen we samen met onze partner Made Blue.

Over Made Blue

Made Blue startte in 2014 vanuit een ideaal: schoon drinkwater voor iedereen. Sinds de oprichting stelde de stichting al bijna 8 miljard liter schoon drinkwater beschikbaar namens meer dan 350 ambassadeurs. Al vanaf het begin maken de Vebego-bedrijven daar deel van uit. In dit artikel vertelt Machiel van Dooren, directeur en medeoprichter van Made Blue, meer over de samenwerking met Hago.

Waarom sluiten bedrijven zich aan bij Made Blue?

“Ik denk dat wat mensen aanspreekt in Made Blue, is dat wij onze impact heel meetbaar maken. Los van het feit dat wij, zoals elk goed doel, een mooi ideaal nastreven. Onze kernbelofte aan alle donateurs is dat wij met elke 30 cent die zij investeren, minimaal 1000 liter schoon drinkwater aan een ontwikkelingsland schenken. Het gaat niet om het geld, maar om dat waar het voor staat. Ik denk dat onze achterban, waar Hago ook toe behoort, dit erg interessant vindt.”

Hoe pakken Made Blue en Hago dit aan?

“Hago wil watergebruik compenseren. Elk schoonmaakuur één emmer water – 20 liter – om dit op een andere plek in de wereld beschikbaar maken. Dat is voor een bedrijf als Hago een heel tastbaar gebaar. Ook naar schoonmaakmedewerkers toe. Zij weten dat elke keer als ze hier de kraan dichtdraaien, ergens anders ter wereld de kraan opengaat. Dat maakt een groot verschil. Met 20 liter kun je volgens de Verenigde Naties een andere volwassene één dag lang van water voorzien. Je zou bijna kunnen zeggen dat elk uur dat je hier compenseert, je iemand anders een hele dag drinken en hygiëne geeft. Daarmee reiken we verder dan een puur financiële bijdrage.”

Wat levert het op, naast de maatschappelijke impact?

“Water geven is vaak gekoppeld aan de interne ambitie van organisaties. Hago wil graag bijdragen vanuit een duurzaamheidsperspectief. Uiteindelijk past het ook binnen de strategische visie van een schoonmaakbedrijf, waarbij bewuster omgaan met middelen een belangrijk aandachtspunt is. Dus uiteindelijk zitten er allerlei belangen aan verbonden. Maar duurzaamheid is het belangrijkste, samen met de impact die Hago met ons in Afrika maakt.”

Hago introduceert Made Blue ook bij opdrachtgevers. Hoe ziet zo’n samenwerking eruit?

“Made Blue helpt Hago met het zicht op de impact van watergebruik op grote schoonmaaklocaties. Hago geeft ons het aantal schoonmaakuren per kwartaal in een gebouw. Wij rekenen vervolgens door hoeveel water we daarmee gaan compenseren. Voor grotere opdrachtgevers maken we ook een extra vertaalslag van de compensatie. Zo laten we aan Hogeschool Windesheim met een certificaat zien wat de impact is van de compensatie. We nemen Hago’s klanten dus ook mee in het achterliggende verhaal.

Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Voor ons is het goed om een nog grotere doelgroep aan te spreken. Ook om mensen bewust te maken van het feit dat water in Nederland altijd beschikbaar en vanzelfsprekend is. In andere delen van de wereld is dat een heel ander verhaal. Daar moeten vrouwen soms urenlang lopen om aan – meestal vervuild – water te komen. Dus het helpt ons enorm als ambassadeurs van Made Blue, zoals Hago, dit initiatief – en de bewustwording over watergebruik - meenemen in hun klantenkring.”

Ferry van Heeswijck, Rayonmanager Noord & Midden bij Hago, licht toe: “Onze samenwerking met Made Blue is een mooie kans om samen met opdrachtgevers te verduurzamen. Dat is wat we willen en wat de wereld – via bijvoorbeeld Sustainable Development Goals - van ons verwacht. We zijn gestart bij Hogeschool Windesheim, waar duurzaamheid hoog op de agenda staat. Om het initiatief tastbaar te maken, krijgen Windesheim en andere opdrachtgevers een mooi certificaat. Zo kunnen ze hun bijdrage met trots delen en publiceren.

Tegelijkertijd vergroot Made Blue ons bewustzijn over watergebruik nog verder. We denken bij alles wat we doen na over het gebruik van schoon water. Daarom werken we met microvezeldoeken en vullen we – heel eenvoudig eigenlijk – bijvoorbeeld schrobmachines met alleen de hoeveelheid water die we nodig hebben. Zo besparen we ook echt.”

“Het spreekt voor zich dat we watergebruik belangrijk vinden en we juichen de duurzaamheidswinst toe die een lager gebruik oplevert. We vinden het ook erg goed dat we nu schoon water beschikbaar maken voor mensen voor wie dit geen normale zaak is. Dit sluit ook aan bij de Sustainable Development Goals die Windesheim belangrijk vindt: SDG 10 gelijkheid, SDG 3 gezondheid en SDG 12 verantwoorde consumptie.” - Hogeschool Windesheim

Ferry: “Onze opdrachtgevers verwachten een actieve houding. Dat wij hen helpen met duurzaamheidsdoelstellingen hoort daar ook bij. Uit evaluatiegesprekken blijkt dat zij het enorm waarderen dat Hago met zulke initiatieven bezig is. Mensen vinden het mooi, een schoonmaakbedrijf dat verder gaat dan schoonmaak alleen.

Zeker in deze tijd merken we dat iedereen het fijn vindt om met nieuwe, belangrijke dingen bezig te zijn. Door de lockdowns hebben veel organisaties tijdelijk stilgelegen. Dan heb je twee opties: doen wat we altijd deden of verder kijken. Hago wil gesprekspartner zijn en investeren in duurzaam partnerschap. Dat kan met initiatieven zoals Made Blue. Zo creëren we ook urgentie voor dit soort maatschappelijk onderwerpen. En uiteindelijk geeft het Hago de kans om te zorgen dat opdrachtgevers tevreden zijn én blijven.”

Meer blogs

Fietsen Hogeschool Utrecht (1)
Partnerschap, Onderwijs, Duurzaam, Milieu

Hago-medewerkers rijden veilig én stikstofneutraal naar hun werk.

06-01-2020
2 min.
Hagonext 27
Vooruitstrevend, Duurzaam, Mens

Demo e-learning ergonomie Buro voor Fysieke Arbeid en Hago Next

15-06-2021
1 min.
Kantoorschoonmaak Meeting Ruimte Tafels Close
Mens, Duurzaam

Ergocoaches en - begeleiders: van vitaal belang

21-04-2022
2 min.