20220127 Schur Flexibles
27-01-2022

Schur Flexibles & Hago: Samen verder bouwen

Hago biedt schoonmaakdiensten op maat in heel Nederland. Ook in de meest noordelijke provincie: Groningen. Van grote gebouwen tot kleine panden. Iedere locatie is anders. Voor Schur Flexibles is partnerschap erg belangrijk. Goede schoonmaak en een professionele houding zijn de basis die niet mag ontbreken. Dagelijks kunnen zij rekenen op de medewerkers van Hago.

Jan Hilbrand werkt al bijna 30 jaar bij Schur Flexibles. De organisatie begon als familiebedrijf en is nu onderdeel van zo’n 25 bedrijven. Hij groeide mee, in diverse functies. Op dit moment is Jan Hilbrand verantwoordelijk voor de inkoop van diensten en schoonmaak is er daar een van. Hij vertelt over de samenwerking met Hago.

Waarom hebben jullie voor Hago gekozen?

“Eerder hebben we altijd schoonmakers in dienst gehad. Daar is nog één persoon van over. Schoonmaakbedrijven bevielen ons niet; de kwaliteit was laag en we waren nooit helemaal tevreden. Meestal stuurden ze erg jonge mensen die zich niet professioneel gedroegen. Toen kwamen we op een punt dat we moesten beslissen: nemen we zelf mensen aan of zoeken we een nieuw, professioneler schoonmaakbedrijf?

We zochten gewoon een goede schoonmaakpartner. Dan moet je op een andere manier gaan kijken. Naar schoonmaakorganisaties in ziekenhuizen bijvoorbeeld. Die partijen moeten het bij ons ook op orde kunnen krijgen, zo redeneerden we. Hago maakte een aantal ziekenhuizen in het noorden schoon. We hebben contact gezocht en zijn samen gestart.”

Hoe bevalt deze samenwerking?

“Stap voor stap tillen we schoonmaak naar een steeds hoger niveau. Eerst ontstonden wat conflicten tussen onze eigen schoonmaakster en de medewerkers van Hago. Daar liep het soms stuk. Ook was de kwaliteit niet altijd goed. We hebben Hago gevraagd om oudere, ervaren medewerkers die niet te veel aandacht besteden aan de mensen die bij ons werken.

In het begin waren er wel wat klachten. Ik ben een no nonsense type, dus ik ben hard, direct en eerlijk. Maar ook complimenteus als het goed gaat. Als er klachten komen, dan stuur ik die rechtstreeks naar Hago door. Zij moeten het oplossen, die verantwoordelijkheid leg ik volledig bij hen neer. Dat ging steeds beter. Evaluatierondes hielpen daar uiteindelijk ook bij.

In het verleden zag je wel eens dat contactpersonen, zoals de accountmanager en objectleider vertrokken. Nu hebben we mensen die al vrij lang verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak bij Schur Flexibles. Zo kunnen we samen naar een hoger niveau komen. Vanaf het begin dat ik verantwoordelijk ben geworden, heb ik geweigerd om veel tijd te steken in kijken hoe schoon het is. Dit leg ik bij Hago neer. Dat heeft ons veel geholpen. Intern is er geen bemoeienis met Hago over de kwaliteit. Uiteindelijk zijn we samen tot een optimale oplossing gekomen.

Schoonmakers moeten zich bijvoorbeeld houden aan de schoonmaakmiddelen die Hago goedkeurt. Maar dan moeten we dit intern ook doen. Nu werkt onze eigen schoonmaakster in een pand en Hago bij de andere twee panden. Sindsdien zijn we op zo’n hoog niveau gekomen, dat ik al anderhalf jaar geen enkele klacht heb gehad. In de relatie respecteren we elkaar. Iedereen zegt de mensen van Hago gedag en de sfeer met collega’s is leuk. Gewoon omdat het schoon is en schoonmakers professioneel werken.”

"Je kunt beter met een schoonmaakbedrijf gaan bouwen en samen op een hoger niveau komen, dan continu van ‘partner’ veranderen."

Heb je het gevoel dat Hago echt een partner is?

“Ja, 100%. Dat is ook wat ik wilde. Je kunt beter met een schoonmaakbedrijf gaan bouwen en samen op een hoger niveau komen, dan continu van ‘partner’ veranderen. Het wordt onderschat belangrijk continuïteit is. Bij wisselingen begin je steeds weer op nul.

Ieder bedrijf heeft zijn wensen en elk mens heeft zijn eigen wensen. Elke medewerker bij Schur Flexibles heeft zo z’n aandachtspunten. De ene wil zijn bureau schoon, de ander kijkt of de ramen wel goed schoon zijn. Allemaal mensen, van directie tot werklui, die ermee bezig zijn. Het is gewoon belangrijk dat ruimtes schoon en veilig zijn.

Hago is met ons meegegroeid, ook door klachten van medewerkers. Elke keer wil ik dat collega’s het gesprek aangaan. Als iets niet bevalt, dan wil ik het weten en communiceer ik met Hago. Dan gaan zij aan de slag. En dat doen ze ook gewoon. Dat is zo mooi aan de combinatie zoals het nu gaat. Dat niet dingen na een half jaar weer verslappen. We zijn nu op een punt dat er geen klachten meer zijn. Dat wil ik vasthouden.”

Wat zijn de voordelen van zo’n grote organisatie als schoonmaakpartner?

“Wat ik belangrijk vind en wat heel fijn werkt, is dat ze snel dingen kunnen oppakken. In het algemeen, niet alleen bij mij. Dat creëert ook draagvlak bij het management.

Ik geef een mooi voorbeeld. Een tijdje geleden kwam een investeerder langs. De voorkant van het gebouw was helemaal grijs en zag niet schoon uit. Aan mij de taak om ervoor te zorgen dat het weer mooi werd. Ik bel objectleidster Katharina en zij regelt het gewoon. Binnen 24 uur was het opgepakt. Onze directeur ziet dat ook.

Zo zijn er meerdere voorbeelden dat er uit onverwachtse hoek hoog bezoek komt, waardoor alles nét even beter uit moet zien dan normaal. Hago ontzorgt ons dan direct. Zoeken hoeft niet, ik bel Hago en ze staan er. Die snelheid en ad hoc reageren zijn echt grote voordelen. Uiteindelijk levert dat het meeste op.

Nog een ander voorbeeld. In de drukkerij moest een machine worden schoongemaakt. Deze was 24 uur niet in werking vanwege een technische storing. Het hele board kwam langs, dus dan wil je alles schoon en netjes hebben. We bellen Hago en zij zorgen dat er meer mensen zijn. Samen krijgen we enorm veel credits en zo versterken we elkaar.

Ook het beeld van Hago, ofwel imago, versterkt. Mensen vinden altijd iets om te zeuren. Maar ze hebben zich bewezen en ons al zo vaak uit de brand geholpen, dat mensen automatisch minder kritisch zijn. Dat is een win-win situatie, voor mij en voor Hago ook.

Zou je Hago aanbevelen? En waarom?

“Onze beoordeling naar Hago is heel positief. Geen klacht in een jaar, dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik complimenteer ze. Als het goed is zeg ik dat en andersom ook. Sterker nog, ik heb Hago al aanbevolen. Het gaat gewoon hartstikke goed.”

Meer blogs

Nationaal Militair Museum Triple T
Recreatie, Partnerschap

Hago’s militaire schoonmaakoperatie met Triple-T bij Nationaal Militair Museum.

22-02-2019
1 min.
Het Succes Van Uva En Hago In Gesprek Tot Grote Hoogte Reiken
Onderwijs, Partnerschap

Het succes van UvA en Hago: in gesprek tot grote hoogte reiken

12-03-2019
6 min.
Hago - Recreatie - Schoonmaak - schoonmaakmedewerkers van achteren
Recreatie, Partnerschap

Meanwhile in Roermond…

06-08-2019
5 min.