Mohammed Ashad 04 A27A3611
05-09-2022

Hulp bij privéproblemen

Iedereen heeft wel eens een moment waarop het wat minder goed gaat. Soms kom je daar alleen niet uit. Het lukt maar niet om te stoppen met roken bijvoorbeeld. Of de rekeningen blijven zich opstapelen. Hoe groot of klein een probleem ook lijkt, medewerkers van Hago staan er niet alleen voor. “Hago is een echt mensenbedrijf: we willen het beste voor iedere collega. Dus ook privéproblemen pakken we aan,” vertelt Ralph, rayonmanager bij Hago. Schoonmaakster Lieke weet hier alles van. Hago hielp haar met haar financiële problemen.

Alle namen in dit artikel zijn gefingeerd, omwille van privacy.

“Ik had schulden, die schulden liepen op en ik schaamde me hier ontzettend voor. Ik durfde het mijn partner niet eens te vertellen,” vertelt Lieke. Ze zag geen uitweg en het ging mentaal steeds slechter. “Op een gegeven moment bleef het maar door mijn hoofd spoken. Zonder dat iemand het wist, zat ik in zak en as. Ik was mezelf niet meer. Niet in mijn relatie en ook niet in mijn werk. Dit heeft me bijna mijn relatie gekost. Toen besloot ik dat ik hulp nodig had.”

“Ik schaamde me voor mijn schulden. Zonder dat iemand het wist, zat ik in zak en as.”

Er zijn is vaak genoeg

Lieke nam haar leidinggevende Sara, objectleider bij Hago, in vertrouwen.
“Bij Hago bieden we van alles aan, van vitaliteitscoach tot fysiotherapie. En ook een budgetcoach bij financiële problemen. Ik vertel dit al tijdens sollicitatiegesprekken aan potentiële medewerkers. En ik herhaal dit in de jaargesprekken met mijn team,” aldus Sara. “Maar die informatie zakt soms toch weg. En om hulp vragen is altijd lastig. Dus daar ligt voor mij een rol: ik vraag mijn collega’s altijd hoe het met hen gaat, op het werk én thuis. En ik let erg goed op hun houding. Vaak zie je of voel je dat er iets speelt. Dan nodig ik diegene uit voor een kop koffie of een wandeling. Soms vertellen ze het dan, soms niet. En dat is ook goed; als ze maar weten dat ik er voor ze ben.”
Voor Lieke was dat voldoende: “Ik wist niet of Hago me kon helpen, maar ik wist wel dat ik het aan iemand moest vertellen. En ik weet dat Sara voor me klaar staat, dus zij was een logische keuze. Maar niet iedereen heeft zulk goed contact met zijn leidinggevende.”

De vraag achter de vraag

Financiële problemen, fysiek ongemak of mentale klachten; het zijn gevoelige onderwerpen. Want in hoeverre kun je alles eerlijk vertellen, zonder dat je veroordeeld wordt? Ralph ziet dan ook vaak dat mensen het daadwerkelijke probleem niet bespreken: “Het is erg belangrijk om te kijken naar de vraag achter de vraag. Want waarom vraagt iemand bijvoorbeeld om meer salaris? Vaak zit daar iets anders achter dan gewoon ‘meer geld willen’. Iemand die zijn energierekening niet kan betalen, kunnen we helpen met het aanvragen van energietoeslag. Terwijl iemand anders met dezelfde vraag diep in de schulden zit en daar hulp bij nodig heeft. Dat zijn totaal andere oplossingen. Ik vind het daarom belangrijk om altijd de daadwerkelijke vraag boven tafel te krijgen. Mijn team van objectleiders stuur ik daar ook op. Want pas dan kunnen we echt helpen.”

Hulp zonder beperkingen

Volgens Ralph is eigenlijk geen vraag te gek: “Wanneer iemand zich gewaardeerd voelt, op zijn plek zit en weinig tot geen zorgen heeft, functioneert diegene altijd beter. Een blije medewerker zorgt voor blije klanten. En laat dat nou precies ons doel zijn: elke dag een positieve impact maken op 10 miljoen mensen. Als iedereen samen vooruitgaat, dan komt succes vanzelf. Aandacht hebben voor mensen is dus zakelijk gezien een verstandige keuze, maar het is ook gewoon ‘the right thing to do’. Je maakt het verschil. Als organisatie en vooral als mens.”

“Vraag om hulp. Je zult versteld staan van wat een ander voor je kan betekenen.”

Niemand hoeft alleen te staan

Lieke kreeg via Hago een budgetcoach die haar hielp de schulden af te lossen. Sara: “Ik ben er natuurlijk blij om dat we Lieke konden helpen. Het is een bewezen succesverhaal en niet slechts een mooi praatje. Nu ik deze ervaring heb, vertel ik mijn team nog actiever over wat Hago voor ze kan betekenen. Want als het nodig is, zijn we er écht. Niemand hoeft alleen te staan.”
Inmiddels is Lieke schuldenvrij, gelukkig in haar relatie en op haar werk. “Ik hoef niet meer ieder dubbeltje om te draaien. Ik kan weer genieten. Dat gun ik iedereen. Er rust een taboe op dit onderwerp, terwijl het echt iedereen kan overkomen. Mijn advies is dan ook: zit je in de problemen, vraag dan gewoon om hulp. Je zult versteld staan van wat een ander voor je kan betekenen.”

“Aandacht hebben voor mensen is een verstandige keuze en gewoon ‘the right thing to do’.”

meer weten
Benieuwd naar wat wij nog meer voor onze mensen doen?

Onze missie ‘Samen goed doen’ begint met goed werkgeverschap. Want hoe meer (werk)geluk onze medewerkers ervaren, hoe groter de positieve impact op de werkvloer. Wie je ook bent, wat je ook doet; uiteindelijk willen we allemaal gelukkig zijn. De een zoekt het in een carrière, of in veel geld verdienen. Een ander in zelfontplooiing, of juist in de relatie met anderen. Wij denken dat werk een belangrijke rol kan spelen.

Verder lezen
Meera Lasatira 02 A27A1909 (1)

Meer blogs

Hagonext 27
Vooruitstrevend, Duurzaam, Mens

Demo e-learning ergonomie Buro voor Fysieke Arbeid en Hago Next

15-06-2021
1 min.
Made Blue (1)
Duurzaam, Maatschappij

Wereldwijd impact maken met Made Blue

16-02-2022
5 min.
Kantoorschoonmaak Meeting Ruimte Tafels Close
Mens, Duurzaam

Ergocoaches en - begeleiders: van vitaal belang

21-04-2022
2 min.