Schoonmaak Onderwijs Kantine Stofwissen Stoelen
16-09-2022

De vier tips voor een succesvolle samenwerking

Om de schoonmaak in een onderwijsinstelling goed te organiseren is een goede samenwerking, tussen schoonmaker, facilitaire partner en onderwijsinstelling, enorm belangrijk. Dat is echt een open deur. Maar wat maakt communicatie ‘goed’ ? En hoe kun je de samenwerking en communicatie verbeteren? Dat hebben we gevraagd aan 53 facilitair managers in het onderwijs.  

In een samenwerking zijn meerdere aspecten belangrijk. Wij hebben meer dan 50 facilitair eindverantwoordelijken in MBO, HBO en WO instellingen gevraagd naar hun mening en visie op samenwerking. Wij geven graag – op basis van dat onderzoek – vier concrete tips.  

Deze vier tips bevorderen een succesvolle samenwerking
  1. Proactief communiceren 
  2. Open en eerlijke communicatie 
  3. Proactief handelen  
  4. Verantwoordelijkheid nemen (niets over ‘de schutting gooien’)  

In iedere samenwerking is communicatie belangrijk. Dat is geen verrassing. Ook bij samenwerking tussen schoonmaakleveranciers en onderwijsinstellingen staat het op plek één. En twee! Proactief handelen en verantwoordelijkheid nemen sluiten de top 4 van belangrijkste aspecten bij een samenwerking af. Want spreken is zilveren, maar handelen is goud.  

En nu concreet

Proactief, open en eerlijke communicatie klinkt nog wat vaag. Wat houdt het precies in? En wat is proactief handelen of verantwoordelijkheid nemen? Ook dat hebben we gevraagd aan de verschillende facilitairmanagers in het onderwijs. 

Tip 1 Proactief communiceren

Een goede communicatie is in iedere relatie van groot belang. En dat houdt ook in dat je elkaar vooraf, dus voordat iets fout gaat of escaleert, informeert. Zie je een uitdaging in de nabije toekomst of verloopt de planning van de schoonmaak anders, dan wordt het gewaardeerd om dat vooraf te communiceren. Dat herkennen én erkennen facilitair managers. 

“Het tegenovergestelde van pro-activiteit is voor ons ‘Ja, maar..’. Als je aangeeft dat iets niet schoon genoeg is en je krijgt een ‘Ja, maar die en die waren ziek… ‘. Dan is dat zeker een reden, maar geen excuus. Van een proactieve partner verwacht ik dat zij aangeven wie er ziek zijn, want de impact is en hoe we samen die impact kunnen verkleinen. We verwachten dan niet het onmogelijke, maar willen op de hoogte zijn,” aldus Jolanda Kemps, Teamleider Contractmanager bij Maastricht University.  

Tip 2: Open en eerlijk communiceren

In een gezonde werkrelatie ben je open en eerlijk. Wat gaat er goed en wat kan er nog beter? Dat zijn vragen die je aan jezelf én elkaar moet stellen. Zo voorkom je heel veel problemen en creëer je wederzijds begrip.   

“Communicatie werkt twee kanten op. Wij vragen ook aan schoonmakers hoe het gaat. Zo zagen de werkkasten er slecht uit. Er waren geen haakjes voor de jassen. Dit durfden de schoonmakers niet zomaar te zeggen. Ze zijn vaak bescheiden. Door open en eerlijk te communiceren komt dit wél naar voren en kunnen we het oplossen. Investeren in een goede communicatie en relatie maakt het voor hen ook makkelijker om zaken proactief aan te dragen,” vertelt Karin Sanders van der Heijst, Hoofd Facilitaire Zaken bij HAN University of Applied Sciences.  

Tip 3 en 4: Proactief handelen / niet over de schutting gooien

Een van de grootste ergernissen is het naar elkaar wijzen. Of te star omgaan met je verantwoordelijkheden. Dus niet meteen klagen of iemand anders vragen iets op te lossen. Soms heb je het net zo snel zelf gedaan. Facilitair managers waarderen een ‘niet lullen, maar poetsen’ instelling 😉. 

Zo kwam uit ons onderzoek naar voren dat het werken met een app kan helpen. In die app maak je melding van bijvoorbeeld volle prullenbakken of een vies toilet. Een melding wordt vervolgens snel opgepakt. Hierbij is het wel belangrijk dat er niets over de schutting wordt gegooid. Kun je het probleem ook zelf oplossen? Dan maak je geen melding, maar los je het zelf op. Zo werk je allemaal samen aan hetzelfde doel, een fijne werkplek en leeromgeving.  

Het onderzoek
De trends & ontwikkelingen op het gebied van schoonmaken in het onderwijs

In het eerste half jaar van 2022 hebben we onderzoek gedaan naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van schoonmaken in het onderwijs. Aan dit onderzoek hebben maar liefst 53 facilitair eindverantwoordelijken in het MBO, HBO en WO deelgenomen.   

Deze tips en voorbeelden zijn gebaseerd op het onderzoek.  

Meer weten over deze én andere resultaten, zoals duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid? Lees dan verder over dit onderzoek.

Onderzoek Onderwijs
Hago Trendrapport2022 Mockup2

Meer blogs

Nationaal Militair Museum Triple T
Recreatie, Partnerschap

Hago’s militaire schoonmaakoperatie met Triple-T bij Nationaal Militair Museum.

22-02-2019
1 min.
Het Succes Van Uva En Hago In Gesprek Tot Grote Hoogte Reiken
Onderwijs, Partnerschap

Het succes van UvA en Hago: in gesprek tot grote hoogte reiken

12-03-2019
6 min.
Hago - Recreatie - Schoonmaak - schoonmaakmedewerkers van achteren
Recreatie, Partnerschap

Meanwhile in Roermond…

06-08-2019
5 min.