20210413 Continuïteit Van Schoon Hengels In Plaats Van Vis
15-04-2021

Continuïteit van schoon: hengels in plaats van vis

Eerder lieten we je al zien dat technologische veranderingen in de schoonmaakbranche de schoonmaakmedewerker ondersteunen in zijn taak om hygiëne te borgen. Tijdens een webinar vertelden specialisten hoe automatisering de schoonmaker niet aan de zijlijn zet, maar juist zorgt voor een nog prominentere rol in schoon en de beleving ervan. De flexibele houding die vernieuwingen vragen van mensen, maakt dat kennis van en begrip voor nieuwe technieken en methodes een echte randvoorwaarde wordt. De facilitaire dienstverleners van de toekomst kopen kennis niet in, maar zíjn de kennis. Daarom investeert Hago Next in hengels, in plaats van vis weg te geven.

Smart Homes: gedigitaliseerd leven  

Apps zijn het verlengstuk geworden waarmee je je leven inricht en bedient. Je stelt je thermostaat zo in dat deze automatisch aanspringt wanneer het naar jouw behoefte te koud wordt. Je wasmachine zet je met een app aan vanaf je werkplek op kantoor en je grasmaaier begint uit zichzelf te maaien wanneer het gras hoger is dan 3 centimeter. Pak je de laatste rol wc-papier? Met een druk op de Amazon Dash button bestel je bij, laat je bezorgen en automatisch van je rekening afschrijven. Smart homes: de een vind het prachtig en de ander moet er weinig van hebben.  

Smart buildings: gedigitaliseerd werken

Privé heb je keuze in het automatiseren van je leven. Op je werk niet altijd. Toch speelt dezelfde ontwikkeling op de werkvloer, in Smart Buildings. Deze slimme gebouwen maken het mogelijk of zelfs noodzakelijk om schoonmaakwerk anders in te richten. Techniek voert steeds meer de boventoon en schoonmaakmedewerkers ervaren dat vaak als prettig. Neem bijvoorbeeld de robotstofzuiger. Die neemt – heel erg fijn - een van de zwaarste, repeterende taken over en ontlast de schoonmaker fysiek.  

Naast machines gebruiken we ook steeds meer data over het pandgebruik, om schoonmaaktaken op tal van manieren te verslimmen. De schoonmaker maakt niet meer traditioneel dagelijks alles schoon, maar reinigt dagelijks dat wat jouw mensen daadwerkelijk hebben gebruikt in je pand. Een gevolg daarvan is dat er ruimte ontstaat voor andere activiteiten op de schoonmaakroute. Die taken, die de beleving van hygiëne en veiligheid in je pand verder versterken, ziet de schoonmaker automatisch via een tablet op zijn schoonmaaktrolley. 

Schoonmaker 2.0 en verder 

Robotisering, digitalisering en automatisering veranderen niet alleen het aangezicht van schoonmaak, maar ook op een vrij indringende wijze de aard van het werk. De tablet op de werktrolley verandert de hele kijk op schoonmaken. Daar moet je medewerkers in meenemen en daar ligt onze uitdaging: meebewegen naar versies 2.0 en verder moet een vanzelfsprekendheid zijn. Ook in een vergrijzende branche met een aanzienlijke hoeveelheid digibeten. Aan de voorkant klinkt het heel gemakkelijk; werken op een tablet. De praktijk leert ons helaas dat het niet voor iedereen eenvoudig is. 

Adel verplicht. Hago Next wil het meest vooruitstrevende schoonmaakbedrijf van Nederland zijn en blijven. Dat rust allemaal op de schouders van onze mensen. We veranderen onze wereld dagelijks in onze ambitie naar beter, met bijvoorbeeld technische innovaties. Maar tegelijkertijd moeten we onze manier van werken ook veranderen doordat de pensioengerechtigde leeftijd stijgt en mensen langer in staat moeten zijn om fysiek belastend werk uit te voeren. 

Hengels in plaats van vis 

“Geef een man vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor zijn hele leven.” Niet alleen Hago Next staat symbool voor deze quote. Deze gedachte begint al bij onze wortels, bij Vebego. De Vebego Foundation helpt minder bedeelden dichtbij en verder weg met constructieve bijdragen. Zo organiseert de foundation bouwreizen waarin Vebego-medewerkers in bijvoorbeeld Sri Lanka of Marokko onder begeleiding bouwwerken neerzetten waarin de lokale bevolking later zichzelf kan (leren) helpen. Hengels dus, in plaats van alleen een financiële bijdrage.  

Precies dat is waarin we geloven. Ontwikkel mensen zodat zichzelf en elkaar leren helpen. 
In een facilitaire wereld waar dienstverleners steeds proactiever moeten omgaan met wisselende wensen van opdrachtgevers en die wisselende wensen zelf moeten kunnen voorspellen, zijn incidentele trainingen door externen niet meer voldoende. Kennis en kunde moeten zitten opgesloten in je DNA om je diensten echt uit te voeren vanuit intrinsieke waarden.  

Train de trainer 

Het principe ‘train de trainer’ sluit hier goed op aan.  Vanuit deze werkwijze traint een trainer andere werknemers en tegelijkertijd leidt hij ze op om weer anderen te trainen. Zo borg je kennis met een dakpanconstructie. Zo leggen we verantwoordelijkheden en kennis ook laag in de organisatie en staan ze iedere dag op de agenda. Dat werkt de continuïteit van schoon veel beter in de hand dan incidentele en extern ingekochte kennis. 

Continuïteit van schoon 

Vooruitgang in schoonmaakdienstverlening heeft wat Hago Next betreft altijd continuïteit als gevolg. Daarom kapselen we ontwikkelingen, of ze nu technisch zijn of juist alles hebben te maken met mensen, in onze organisatie in. Zo zijn ze snel deel van onze routine. Investeren in hengels dus. Omdat ontwikkelingen en veranderende wensen elkaar sneller opvolgen dan je honger kunt stillen met alleen maar vis. 

Meer blogs

Hagonext 35
Vooruitstrevend, Kantoren

Facilitair Management en de deeleconomie

21-02-2020
3 min.
Onze Aanpak Kwaliteit Stoplicht
COVID-19, Kantoren

Groen, oranje of rood: Hago’s gebouwenscan

04-05-2020
2 min.
Kantoorschoonmaak Algemene Ruimtes
Kantoren, Events

Hago ontwikkelt zich in de studio’s van NEP

30-06-2020
3 min.