Bovemij
14-02-2022

Bovemij en Hago Next: aan de start van een innovatieavontuur

Bovemij helpt bedrijven in de mobiliteitsbranche met succesvol ondernemen. Hago Next zorgt ervoor dat ze dit met de juiste focus kunnen doen, vanuit een schoon pand. 1 februari was het begin van een veelbelovende samenwerking. 

Dirk-Jan Hermens is medewerker facilitaire zaken bij Bovemij. Zijn aandachtsgebied ligt voor een groot deel bij schoonmaak. Dirk-Jan deelt de eerste ervaringen met Hago Next en vertelt hoe de weg naar implementatie er voor Bovemij uitziet. 

Hoe zijn jullie bij Hago Next terechtgekomen?

“Aan de hand van onderstaande lijst met onze wensen en voorwaarden zijn we in ons netwerk en op internet op zoek gegaan. Veel kwam overeen met het beeld dat Hago Next schetst.” 

 

  1. Schoonmaakbeleving 
  2. Dagschoonmaak 
  3. Representatief geklede en vriendelijke medewerkers 
  4. Resultaatgerichte schoonmaak 
  5. Professionaliteit en vakkundigheid 
  6. Flexibiliteit in schoonmaaktijden 
  7. Uitvoeren van specialistische schoonmaak 
  8. Gebruik van innovatieve hulpmiddelen en data 
  9. Duurzame schoonmaak met aandacht voor mens en milieu 
Waarom hebben jullie uiteindelijk voor ons gekozen?

“Online zagen we punten van Hago Next die sterk overeenkwamen met onze lijst. Daarbij viel ons oog op dagschoonmaak en resultaatgericht schoonmaken. Ook het innovatieve beviel ons. We kwamen in contact met sales manager Rob Janse en hadden prettige gesprekken met hem. Hierdoor stond Hago Next al met 1-0 voor. Daarnaast is Hago al leverancier bij Bovag wat het makkelijk maakte om een “echte” review te krijgen. 

Qua mogelijkheden bieden de grotere spelers ongeveer hetzelfde. Maar uiteindelijk gaven het gebruik van data, duurzaamheid en ons gevoel de doorslag. De presentatie van Hago Next verliep ontspannen in een flexibele sfeer. Het spontane gesprek en de werkwijze die ze beschreven kwamen erg positief op ons over.  

Wij vinden het belangrijk dat we straks mensen binnen de organisatie hebben waar we ook spontaan een gesprek mee kunnen aangaan. Niet te zakelijk of dat we alles eruit moeten trekken. Wij verwachten juist dat we advies krijgen en goede gesprekken voeren. Daarnaast richt Hago Next zich op innovatie en blijven ze zich ontwikkelen, ook op het gebied van duurzaamheid.” 

Welke rol speelt Smart Hygiene in die keuze?

“Voor ons is dit een belangrijke stap. ‘Meten is weten’ zeggen wij altijd. Daarom vinden wij de overgang naar schoonmaak – waar gebruik wordt gemaakt van techniek – een meerwaarde voor ons bedrijf. In combinatie met resultaatgericht schoonmaken en dagschoonmaak zijn dit stappen die wij graag zetten en de toekomst zijn in de schoonmaak en voor Bovemij. 

Nu gebeurt schoonmaak op de traditionele manier, maar we willen meer innovatie en advies. Meer naar resultaatgerichte schoonmaak. Wij denken dat Smart Hygiene een erg nuttig instrument is waarmee we schoonmaak efficiënter kunnen inrichten.” 

Wat hopen jullie uit deze samenwerking te halen?

“Een partnerschap waarin we van elkaar kunnen leren en open en transparant communiceren. Wij verwachten dat Hago Next - de expert - ons ontzorgt en adviseert. Op onze manier doen wij ons best om te kijken wat daarvoor nodig is. Ons gezamenlijke doel is dat ‘de klant’ van Bovemij centraal staat. Dat zij werken of op bezoek komen in een pand waarin schoonmaak goed is gefaciliteerd.” 

Hoe kunnen we jullie helpen? En op welke manier?

“Vooral met ontzorging op het gebied van schoonmaak. Nu hebben wij onze handen vol aan het regelen van facilitaire zaken. Met Hago Next gaan we met een digitale portal werken. In een ideale situatie hoeven wij weinig tot geen meldingen in te schieten en stuurt de schoonmaak zichzelf aan. En dat een adequate oplossing volgt nadat we eens wel melden. 

Tijdens evaluatiegesprekken met de praktijkcoach hebben we het liever over wat beter en efficiënter kan dan over de kwaliteit van schoon. Dat vinden we een randvoorwaarde. Communicatie moet ook duidelijk zijn. We willen niet zelf achter dingen aan moeten lopen. En eerlijkheid vinden we tot slot ook belangrijk: als iets niet kan, zeg het dan. Nee is ook een antwoord.” 

Hoe loopt de implementatie? Hebben jullie nog verbeterpunten?

“De implementatie verloopt goed. Implementatiemanager Richard en ondernemer Iris werken aan de implementatieplanning van Hago Next en wij hebben onze eigen taken. Via het implementatieoverleg houden we elkaar op de hoogte en dat verloopt prima. In de actieplanning staan de stappen met een deadline. 

Op enig moment ontstond wel wat ruis vanuit de overname. Wat we jammer vinden is dat daardoor niet alle medewerkers op gesprek zijn gekomen. Dat was wel de wens van Bovemij. Maar we hebben het besproken met Hago Next en het is uiteindelijk goed opgelost.” 

Hoe gaan we ervoor zorgen dat medewerkers de juiste dingen doen?

“Medewerkers volgen een cursus en krijgen coaching on the job. De praktijkcoach gaat meelopen en geeft uitleg. Schoonmaakmedewerkers die bekend zijn met het concept van Hago Next, kennen het klappen van de zweep. Medewerkers die Hago Next heeft overgenomen, krijgen extra training en aandacht op het gebied van resultaatgericht schoonmaken zoals Hago Next dat doet. Dat is ook erg belangrijk voor als we in de toekomst willen werken met sensoren. 

Het concept resultaatgerichte schoonmaak is voor Hago Next natuurlijk gesneden koek. Daar halen we al winst mee. De training is ook een stukje ontzorging. Bij vragen, klachten of iets dergelijks vinden wij het prettig als de praktijkcoach het eerste aanspreekpunt is. Hier willen wij als klant niet tussen zitten. Mensen moeten altijd bij deze persoon terecht kunnen.” 

Hoeveel tijd en moeite denken jullie zelf te investeren? Hoe verlopen zaken makkelijk voor jullie?

“Minder tijd en moeite dan het ons voorheen heeft gekost. Wij verwachten een actieve rol vanuit onze contactpersoon; gesprekken openen en adviseren. Vooral in het begin als we nog een weg moeten vinden. Betrokkenheid vinden wij belangrijk. Evaluaties zijn wenselijk, maar Bovemij hoopt vooral op gesprekken over hoe we schoonmaak efficiënter en duurzamer kunnen maken. 

Wij willen graag op de hoogte zijn en blijven over hoe we kunnen verbeteren. Of over aanvullende facilitaire taken die Hago Next kan oppakken. Neem het reinigen van koffieapparaten of meepakken van zeepdispensers. Dat zijn ook zaken die ons ontzorgen.” 

Wat hopen en verwachten jullie richting de toekomst?

“Een prettige en langdurige samenwerking waarin Hago Next ons meeneemt op innovatieavontuur en ons op schoonmaakgebied volledig ontzorgt! 

Als partners willen we elkaar inspireren en adviseren. Ook dat is nieuw voor ons. We gaan samen een leerproces aan om die langdurige samenwerking echt vorm te geven. Bovemij is erg benieuwd welke rol Hago Next hierin neemt, op de werkvloer en als gesprekspartner. De start is veelbelovend.” 

Business case
Smart Hygiene van implementatie tot impact

Smart Hygiene toekomstmuziek? Zeker niet. Binnen 8 weken hebben we het concept voor je in werking.

Download de business case
13 Flyer Mockup

Meer blogs

Hagonext WP Nr 33 Spiegel
Kantoren, Vooruitstrevend, Hago Next, Smart Hygiene

Hago Next en Baker McKenzie zorgen dat data en schoonmaakmedewerkers elkaar snappen

23-02-2021
6 min.
Hagonext 38

Continuïteit van schoon: de juiste balans tussen data en mens

16-02-2021
4 min.
Blog Hago Next Onderwijs
Hago Next, Onderwijs

De toekomst van slimme data en sensortechnologie in het onderwijs

26-08-2021
6 min.