Menu
3D:  Bewezen zichtbaar beter 
Schoonmaakbedrijf Hago - schoonmaakdiensten schoonmaker

3D bij DSM

3D:  Bewezen zichtbaar beter 
3D is geïmplementeerd bij meer dan 10 klanten (de eerste pilot is al gestart in 2008). Overal zijn de resultaten (zeer) positief.

1. Klanttevredenheid: gemiddeld van 6,0 naar 8,5
2. Tevredenheid schoonmakers: van 6,5 naar 8,7
3. Technische kwaliteit: gestegen bij alle klanten
4. Verlaging beheerskosten tot 15%


Resultaten 3D: praktijkcase DSM Heerlen

In september 2012 koos DSM in Heerlen voor 3D: Dagschoonmaak, Dialoog en Direct Resultaat. Lynn Janssen, voorwerkster bij DSM: “Bij 3D laten we het standaard werkprogramma uit traditionele contracten volledig los. Onze schoonmaakmedewerkers bespreken samen met de gebruikers van het pand hoe zij het liefst zien dat Hago schoonmaakt binnen de afgesproken uren. Door met een kleurtje aan te geven wat de pandgebruikers heel belangrijk vinden in de schoonmaak (donkerblauw), belangrijk (blauw) en minder belangrijk (lichtblauw), ontstaat een op maat gemaakte A4-menukaart die leidend is voor onze schoonmakers.”

Dialoog
Bij het samenstellen van de menukaarten werd direct duidelijk waarom Hago voorheen onvoldoende scoorde op de belevingsonderzoeken bij DSM. Lynn: “Voor 3D maakten we ‘s ochtends en ‘s avonds schoon volgens een voorgeschreven werkprogramma. Op alle afdelingen voerden we dezelfde werkzaamheden met dezelfde frequentie uit. Terwijl bij het invullen van de menukaarten voor 3D de schoonmaakwensen per afdeling enorm bleken te verschillen. Waar de ene afdeling het heel belangrijk vindt dat er dagelijks een doekje over de bureaus gaat, geeft de andere afdeling de prioriteit aan het dagelijks legen van de prullenbakken.”

Dagschoonmaak
Omdat 3D uitgaat van dagschoonmaak, kan de schoonmaker bovendien verzoekjes direct uitvoeren in plaats van na kantoortijd. “Als iemand bij DSM zijn verjaardag viert, ruimt de schoonmaker met alle liefde daarna de boel even op.” En dagschoonmaak heeft nog een ander belangrijk voordeel. “Omdat onze schoonmaakmedewerkers nu zichtbaar zijn voor de gebouwgebruikers, is er meer waardering voor ons werk. Ze zien met eigen ogen hoe hard onze collega’s werken en dat dwingt respect af. De gebouwgebruikers krijgen nu ook een band met onze schoonmaakmedewerkers. Als een schoonmaakster een keer ziek is, wordt ze direct gemist. Dat geeft het zelfvertrouwen van onze collega’s een enorme boost.”

Resultaat
De medewerkers van DSM zijn lyrisch over ‘Het Nieuwe Schoonmaken’. De beleving is omhoog geschoten van een 4,5 naar een 8,1. Lynn: "Maar waar ik minstens zo enthousiast over ben is dat ook onze medewerkers zo veel blijer zijn. Omdat ze nu gewaardeerd worden voor hun werk, maar vooral ook omdat ze ’s avonds gewoon gezellig thuis kunnen mee-eten. Klinkt heel simpel, maar dat is echt een enorme verbetering voor onze medewerkers.”

Ja, ik wil meer weten over 3D - Bel mij terug

Ja, ik wil meer weten over 3D - Bel mij terug
Re-captcha
Captcha