Menu
Schoonmaken in het openbaar vervoer

Hago Rail Services

Vrijdag 20 april 2012 tekenden NedTrain en Vebego (moedermaatschappij van Hago) het grootste schoonmaakcontract ooit. Voor de uitvoering van het contract heeft Hago een nieuw bedrijf opgericht: Hago Rail Services BV.

Hago Rail Services is, als enige partij, verantwoordelijk voor de interne reiniging van alle 3000 treinen van NS Reizigers in Nederland. Vanuit 33 locaties maken ruim 1000 medewerkers wekelijks 180.000 ramen schoon en reinigen ze 6500 toiletten per dag. Ook legen ze dagelijks 525.000 prullenbakken, verwijderen ze 400.000 kranten en schrapen jaarlijks 1000 kilo kauwgom van de vloer, banken en tafeltjes. Dit doen zij zeven dagen per week, 24 uur per dag. Veelal ’s nachts, maar steeds vaker overdag.

Code Verantwoordelijk Marktgedrag
NedTrain toont met deze opdracht haar voortrekkersrol door invulling en uitvoering te geven aan de afspraken die zijn gemaakt binnen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag binnen de Schoonmaakbranche. NS is in 2011 een van de initiatiefnemers geweest in de totstandkoming van de Code.

Veiligheid, respect en kwaliteit
NedTrain en Hago streven allebei ernaar om een omgeving te creëren waar er respect is voor de schoonmakers, een normale werkdruk en een veilige omgeving waar ze kunnen werken. Dit doen we bijvoorbeeld door vooral overdag schoon te maken in plaats van in de avond en nacht. Dan zien de reizigers hoeveel er gewerkt wordt. De praktijk wijst uit dat reizigers dan eerder geneigd zijn hun rommel op te ruimen en de trein waarin ze reizen schoon te houden.

Samen
Een goede werkomgeving creëren dat als prettig ervaren wordt door de schoonmakers, kan alleen bereikt worden door een goede samenwerking tussen beide partijen met duidelijke afspraken. NedTrain en Hago doen er dan ook samen alles aan om niet alleen de werknemers maar ook de NS reizigers tevreden te maken en te houden.



Adres Hago Rail Services

Larenseweg 125
1221 CL Hilversum
Postbus 354
1200 AJ Hilversum
Tel: 088-0990810