Bijdragen aan een betere maatschappij
MVO beleid van schoonmaakbedrijf Hago

Duurzaam schoon

Bijdragen aan een betere maatschappij

Duurzaam schoon

Maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Hago vindt zijn oorsprong in 1943. In dat jaar richt Ton Goedmakers Hago op. Een ondernemer die verder kijkt dan geld verdienen. Aandacht voor mensen, binnen en buiten het bedrijf, is in zijn optiek het recept voor zakelijk succes. Wat tegenwoordig maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) heet, stroomt in wezen al sinds de oprichting door de aderen van het bedrijf.

Als duurzaamheid in je genen zit, is het logisch dat dit ook in je gehele bedrijfsvoering tot uiting komt. Zo biedt onze Vive-lijn handvatten om uw duurzame schoonmaakvraag in te vullen. Van advies tot implementatie, met een duurzaamheidsscan en -adviseur, een ecologische productlijn en een trainingsprogramma.
Verder gaan we voor maximale inzet van microvezeltechniek, kiezen we voor verantwoorde en 100% biologische bedrijfskleding, rijden we alleen auto's met autolabel A, B en C en hebben we al onze bedrijfstelefoons aangesloten op AMBER-alert. Zo zijn onze 500 paar ogen en oren (die veel zien en horen) extra waardevol voor de politie.

MVO Prestatieladder niveau 4

Als eerste schoonmaakbedrijf in Nederland is Hago Nederland gecertificeerd op niveau 4 van de MVO Prestatieladder. De MVO Prestatieladder maakt duurzaamheidsinspanningen concreet, objectief meetbaar en inzichtelijk. Niveau 4 toont aan dat je als organisatie in de volledige keten beweegt en je partners betrekt bij de continue zoektocht naar verduurzaming van je dienstverlening. Slechts 10 organisaties in Nederland gingen Hago voor op dit niveau. De certificering is voor Hago de erkenning voor haar duurzame inspanningen op zowel menselijk, maatschappelijk en milieuvlak. Daarbij is niveau 4 tekenend voor de vergaande ambities die Hago heeft op het gebied van duurzaamheid.
Ketensamenwerking en transparantie geven Hago voorsprong in duurzaamheid >>



ISO 26000

De MVO Prestatieladder is geïnspireerd op de ISO-norm 26000. ISO 26000 is een internationale richtlijn, waaraan 94 landen hebben meegewerkt. In internationale handelsrelaties is het makkelijk als we allemaal dezelfde taal spreken. Hago heeft naast certificering op de MVO Prestatieladder dan ook de Zelfverklaring ISO 26000 opgesteld. Deze is niet certificeerbaar, maar geldt als internationaal geaccepteerde richtlijn.

People onderbelicht op MVO-agenda

We maken ons extra sterk voor verhoogde aandacht van de people-component van duurzaamheid. Nog te vaak is people het ondergeschoven kindje op de duurzaamheidsagenda en zijn aanbestedingen veelal gefocust op de inzet van duurzame middelen, materialen e.d. Met andere woorden: een focus op groen. Terwijl in de schoonmaakbranche mensen de spil zijn. Zonder mensen geen schoonmaakbranche. Hago vindt ‘people’ dan ook onderbelicht op de duurzaamheidsagenda en maakt zich sterk voor meer aandacht voor dit onderwerp in de schoonmaakbranche, want duurzaamheid zit in je 'people'.


Een greep uit onze duurzame initiatieven

1. Vebego Foundation


Regelmatig nemen Hago-medewerkers deel aan de bouwreizen die moederbedrijf Vebego organiseert via de Vebego Foundation. Sinds 2004 organiseert de Foundation deze reizen, waarbij medewerkers de kans krijgen mee te bouwen aan dorpen in landen die te kampen hebben gehad met bijvoorbeeld natuurgeweld (denk aan de tsunami eind 2004, waarna een groep medewerkers afreisde naar Sri Lanka) of waar mensen onder erbarmelijke omstandigheden wonen.
Lees meer over de Vebego Foundation.

2. SchoonPlein


Hago biedt haar opdrachtgevers in het basisonderwijs kosteloos het lesproject SchoonPlein aan. Met SchoonPlein wil Hago op een unieke en aansprekende manier iets extra’s voor haar scholen doen.
Lees meer over SchoonPlein.

3. Bekroonde Vive-lijn voor gegarandeerd duurzaam


Het milieu zo min mogelijk belasten bij de processen die verbonden zijn aan uw dagelijkse bedrijfsvoering? Onze duurzame lijn ‘Vive’ biedt handvatten om uw concrete duurzame schoonmaakvraag in te vullen. Van advies tot implementatie, met een duurzaamheidsscan, adviseurs, een ecologische productlijn en een trainingsprogramma.
Lees meer over Vive.

4. Interne duurzaamheidscampagne 'Dikke Vette Uitdaging'


Medio 2013 ontwikkelden we het interne duurzaamheidsprogramma ‘Dikke Vette Uitdaging’ om medewerkers bewuster te maken van hun gedrag en extra te motiveren tot duurzaam gedrag.
Lees meer over 'Dikke Vette Uitdaging'.

5. 3D: meer dan dagschoonmaak


Hago stimuleert dagschoonmaak. Uit respect en waardering voor de schoonmaker, die hiermee weer een gezicht krijgt en ’s avonds – net als iedereen – weer aan tafel schuift bij zijn of haar gezin. Ons programma '3D' is een manier van schoonmaken die voor iedereen van betekenis is. 3D ontzorgt de facilitair manager, verrast de eindgebruiker en zet alles in voor tevreden schoonmakers.
Lees meer over 3D.