Uit intern onderzoek binnen Vebego International blijkt dat elk dochterbedrijf haar eigen medewerkersbetrokkenheidsonderzoek heeft en niemand helemaal tevreden is met deze instrumenten. Waarom? De vragenlijsten zijn veel te lang; dit motiveert niet om ze volledig en waarheidsgetrouw in te vullen. Daarnaast worden soms vragen gesteld die niet van toepassing zijn op iedereen, de vragen sluiten dus niet aan op de doelgroep. Kortom: tijd voor actie!

En die actie komt voort uit de strategie ‘Close To You 2016’ waarin staat dat Vebego betekenisvol wil zijn voor 50.000 mensen. Dat is nogal wat, want hoe doe je dat? En wat betekent ‘Betekenisvol Werk’?

Met die vraag zijn we bij Hago aan de slag gegaan, zowel aan de hand van wetenschappelijk onderzoek als het betrekken van onze eigen medewerkers, de schoonmakers van Nederland; zij zetten zich elke dag weer op duizenden plekken in voor een schoon Nederland. Uit beide onderzoeken blijkt dat vijf factoren van invloed zijn:

  1. weten waarom je het werk doet
  2. plezierig samenwerken
  3. ontwikkeling vakmanschap
  4. aandacht van leidinggevenden en/of de klant
  5. goede randvoorwaarden

Het instrument Betekenisvol Werk is dus ontstaan voor en door onze medewerkers. Hiermee kunnen we gericht en beter reageren op wat er speelt op de werkvloer en wat onze medewerkers belangrijk vinden. En dat is wat er écht toe doet.

Bekijk hier het filmpje over Betekenisvol Werk voor medewerkers. 

#samenbijdragen

Volgende keer gaan we in op wat we doen met de resultaten.